Nowy numer "Ekranów" od dziś w sprzedaży

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Nowy+numer+%22Ekran%C3%B3w%22+od+dzi%C5%9B+w+sprzeda%C5%BCy-90686
Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na pytanie "czym jest krytyka filmowa?" nie sprawiała szczególnych trudności. Tymczasem dziś nawet definicja opisywanego zjawiska traci swą oczywistość. W opinii wielu obserwatorów czasy klasycznej krytyki filmowej zdają się bezpowrotnie mijać, a status krytyka filmowego, charakter jego pracy, siła oddziaływania, relacje z odbiorcą i techniki działalności ulegają dynamicznym zmianom. Czy mamy do czynienia z rewolucją, która wymusi na nas redefinicję zjawiska, czy tylko z ewolucją technik komunikacji z odbiorcą, która oddziałuje na nowe formy aktywności recenzenta? Na wiarygodną odpowiedź musimy poczekać kilka lat, ale już dziś postanowiliśmy przyjrzeć się współczesnej krytyce, zapraszając do debaty dziennikarzy filmowych i filmoznawców, przedstawicieli różnych pokoleń i doświadczeń, poddając im pod rozwagę kilka zagadnień i tematów. Wśród zaproszonych gości znaleźli się zarówno doświadczeni znawcy kina, między innymi Rafał Marszałek, Tadeusz Sobolewski i Tadeusz Lubelski, jak i przedstawiciele młodego pokolenia krytyków – Mateusz Werner, Bartosz Żurawiecki i Jakub Socha.

Raport o stanie współczesnej krytyki filmowej uzupełniamy o kilka tekstów z pogranicza krytyki. Polecamy zwłaszcza artykuł słynnego amerykańskiego teoretyka filmu, Davida Bordwella, który szuka porozumienia między środowiskiem uniwersyteckiego filmoznawstwa a kinofilską krytyką (tekstem tym zaczynamy współpracę z naszym partnerskim czasopismem – nowojorskim "Film Comment"). Zachęcamy też do lektury artykułu Stanisława Liguzińskiego o wideoeseju – nowoczesnej, audiowizualnej formie "wideopisania", czyli przedstawiania refleksji na temat kina za pomocą nie słów, lecz kunsztownej kompozycji obrazów i dźwięków, oraz wywiad z Michałem Walkiewiczem, szefem publicystyki Filmwebu.

Ponadto w numerze: recenzja "Holy Motors" Leosa Caraxa oraz towarzyszący jej artykuł o neobaroku filmowym; portret Kena Loacha; w cyklu o niezrealizowanych filmach – "Napoleon" Stanleya Kubricka; sylwetka Benedicta Cumberbatcha oraz wywiady z Ulrichem Seidlem, Carlosem Reygadasem i Joanną Wojnicką, która opowiada o tzw. kinie odwilżowym – sowieckiej kinematografii końca lat 50. i początku 60.

Życzymy miłej lektury!