3 października minie 20 lat od śmierci
Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy "
Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "
Sanatorium pod Klepsydrą" – arcydzieł światowego kina. Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.
Wojciech Jerzy Has, fot. Tadeusz Kubiak | Fototeka FINA
W październiku w kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy
Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej "
Pętli" (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. ("
Rękopis znaleziony w Saragossie", "
Lalka", "
Sanatorium pod Klepsydrą") po otwierającą ostatni okres twórczości "
Nieciekawą historię" (1982).
Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm ("Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu") oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez
Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.
Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem "
Pętla" według opowiadania
Marka Hłaski, z wielką kreacją
Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora
Hasa. Następne tytuły to – "
Pożegnania" (1958), "
Wspólny pokój" (1959), "
Rozstanie" (1960) oraz "
Jak być kochaną" (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią ("rupieciarnia
Hasa"), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.
W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: "
Rękopisu znalezionego w Saragossie" (1964) i "
Sanatorium pod Klepsydrą" (1973), genialnych ekranizacji utworów uchodzących za nieprzekładalne: szkatułkowej powieści
Jana Potockiego i poetyckiej prozy
Brunona Schulza, oraz "
Lalki" (1968), autorskiej, dalekiej od szkolnych interpretacji adaptacji arcydzieła
Bolesława Prusa. Retrospektywę zamknie "
Nieciekawa historia" (1982) na podstawie noweli
Antoniego Czechowa, powstała po niemal dziesięcioletnim milczeniu reżysera, z kolejną wielką kreacją
Gustawa Holoubka.
Cześć filmów poprzedzi prelekcja filmografki FINA, Katarzyny Wajdy. Dokładny kalendarz projekcji znajduje się tutaj.
Bilety: 12 złotych ulgowy/ 14 złotych normalny
Partnerem przeglądu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.