BNP Paribas Dwa Brzegi: tych 10 filmów nie możecie przegapić

Informacja sponsorowana /
https://www.filmweb.pl/news/BNP+Paribas+Dwa+Brzegi%3A+tych+10+film%C3%B3w+nie+mo%C5%BCecie+przegapi%C4%87-151589
BNP Paribas Dwa Brzegi: tych 10 filmów nie możecie przegapić
W Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą trwa Festiwal Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi. Do 6 sierpnia widzowie będą mogli wybierać spośród dziesiątek tytułów, a także brać udział w licznych wydarzeniach towarzyszących, m.in. wystawach, koncertach i panelach dyskusyjnych. Jeśli patrząc na program, macie poczucie, że czeka Was trudny wybór... Cóż, nie będziemy zaprzeczać. Spieszymy jednak z pomocą. 


BNP Paribas Dwa Brzegi: 

TOP 10 filmów, których nie możecie przegapić

Wyselekcjonowanie zaledwie dziesięciu tytułów z bogatego programu festiwalu BNP Paribas Dwa Brzegi nie było łatwym zadaniem. Wierzymy jednak, że na tej liście każdy znajdzie coś dla siebie. Klasyka (choćby dzieła mających swoje retrospektywy Wojciecha Jerzego Hasa i Johna Cassavetesa) idzie więc pod rękę z debiutami ("Chleb i sól" Damiana Kocura, "Tata" Anny Maliszewskej), a dokumenty i filmoznawcze eseje ("Całe to piękno i krew", "Lynch/Oz") sąsiadują z kinem gatunkowym ("Gloria", "Czarne serca"). Nie zabraknie też filmowych komentarzy do aktualnej sytuacji społecznej i politycznej ("Reality", "Goście").

Który z tych tytułów wydaje się Wam najbardziej interesujący? Na który kupicie bilety? A może wybierzecie zupełnie inne filmy? Czekamy na Wasze komentarze.

Pełny program festiwalu BNP Paribas Dwa Brzegi znajdziecie TUTAJ.

Wakacyjne znajomości rządzą swoimi prawami. Boleśnie przekonuje się o tym pewne duńskie małżeństwo. Bjørn (Morten Burian) i Luoise (Sidsel Siem Koch) postanawiają odwiedzić parę z Holandii, którą poznali podczas wczasów we Włoszech. Niestety to, co miało być przyjemnym weekendem, za sprawą coraz dziwniejszego zachowania gospodarzy przeradza się w koszmar. Prowokacja czy seria nieporozumień wynikających z różnic kulturowych? Kiedy należy powiedzieć "stop"? I czy jest to w ogóle możliwe...? O nowym filmie Christiana Tafdrupa długo rozmawialiśmy w redakcji. Jedni widzieli w nim błyskotliwą metaforę współczesnego społeczeństwa, inni zarzucali duńskiemu reżyserowi bezwstydną grę na emocjach. Jesteśmy pewni, że niezależnie od tego, po której stronie sporu staniecie, "Goście" nie pozostawią Was obojętnymi.

Tancerki baletowe może i wydają się kruche i delikatne, ale by nauczyć się skomplikowanych układów choreograficznych, muszą się wykazać nie lada siłą i samozaparciem. Taka właśnie jest tytułowa bohaterka filmu Mouni Meddour. Houria (hipnotyzująca Lyna Khoudri) to dziewczyna samotnie wychowywana przez matkę, naznaczona rodzinną tragedią. Po tym jak pewnej nocy zostaje brutalnie napadnięta, taniec staje się dla niej nie tylko formą rehabilitacji, ale także komunikacji ze światem. Jej historia, mocno osadzona w realiach współczesnej Algierii, jest zarazem uniwersalną opowieścią o doświadczeniach kobiet uwikłanych w politykę.

Prezentowane podczas ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji "Czarne serca" to współczesna wersja "Romea i Julii" osadzona we włoskiej Apulii. Reżyser Pippo Mezzapesa postarał się jednak, aby odmalowane w filmie relacje między konkurującymi ze sobą rodami były zgodne z prawdą. Za kanwę scenariusza posłużył mu opowiadający o mafii z Gargano reportaż autorstwa Carlo Boniniego i Giuliano Foschiniego. Rezygnacja z koloru podkreśla podział między bohaterami. Naszym zdaniem każdy kadr z tego filmu można by powiesić w galerii.
Ukraińsko-polski dramat "Tata" zdobył nagrody na Warszawskim Festiwalu Filmowym, Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" i krakowskiej OffCamerze. Jego bohaterem jest Michał, kierowca TIR-a, który samotnie wychowuje dorastającą Miśkę. Tragiczny splot okoliczności sprawia, że pewnego dnia mężczyzna musi zabrać w trasę córkę oraz jej najlepszą przyjaciółkę Lenkę. Reżyserka Anna Maliszewska nie boi się podejmować trudnych tematów, robi to jednak z wyjątkowym wdziękiem, sprawnie punktując dramatyzm humorem i patrząc na świat przedstawiony z optymizmem. Wcielający się w tytułowego tatę Eryk Lubos daje popis swoich umiejętności, a partnerujące mu młode aktorki – przede wszystkim Polina Gromova – dotrzymują mu kroku.

Tytułowa bohaterka filmu Johna Cassavetesa, delikatnie mówiąc, nie cierpi na nadmiar instynktu macierzyńskiego. Mimo to zgadza się zaopiekować synem zrozpaczonej sąsiadki obawiającej się zemsty na mężu – mafijnym księgowym, który zgodził się zeznawać przeciwko dawnym mocodawcom. Gloria, była dziewczyna zleceniodawcy wyroku, zostaje uwikłana w gangsterskie porachunki. Rozpoczyna się walka o przetrwanie. Reżyser utrzymuje historię w konwencji kina gangsterskiego, bardziej interesuje go jednak studium relacji międzyludzkich i więź rodząca się między parą bohaterów. Wcielająca się w tytułową rolę Gena Rowlands, prywatnie żona Cassavetesa, stworzyła zniuansowaną kreację kobiety z przeszłością. 

Nie ma dnia, abym nie myślał o "Czarnoksiężniku z Oz" – deklaruje David Lynch. Jeżeli tak jak my lubicie pokręconą logikę, jaką rządzą się dzieła twórcy "Zagubionej autostrady", zapraszamy na FILMOWĄ LEKCJĘ KINA z Alexandre'em O. Philippe'em. Jego goście – m.in. David Lowery ("Ghost Story") i John Waters ("Różowe flamingi") – patrzą na X muzę przez pryzmat legendarnego dzieła Kinga Vidora i Mervyna LeRoya. Oczywiście twórczość Davida Lyncha zajmuje w ich rozważaniach miejsce szczególne. Nie jest to jednak ich jedyny temat, lecz element kompleksowej (i często prowadzącej do zaskakujących wniosków) analizy. Czujemy się w obowiązku uprzedzić, że po seansie możecie dostrzegać nawiązania do "Czarnoksiężnika z Oz" nawet tam, gdzie w ogóle się ich nie spodziewacie. Jesteście gotowi, by uchylić rąbka tajemnicy skrywanego przez czerwoną szmaragdową kurtynę?

Gościnność to cecha, którą uznajemy za kwintesencję polskości. Ale czy aby na pewno mamy się czym chwalić? Odpowiedzi na to pytanie szuka Damian Kocur, autor nagrodzonego na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji dramatu "Chleb i sól". Jego akcja toczy się w niewielkiej miejscowości gdzieś na Górnym Śląsku. Czas płynie leniwie, wkraczający w dorosłość bohaterowie nie myślą jeszcze o przyszłości. Niemal codziennie odwiedzają bar z kebabami prowadzony przez dwóch przybyszów z Turcji, nie darzą ich jednak szczególną sympatią. Narastający konflikt obserwujemy oczami Tymka (Tymoteusz Bies) – uzdolnionego pianisty, studenta warszawskiego konserwatorium, który przed wyjazdem na zagraniczne stypendium spędza wakacje w rodzinnych stronach. Choć traktowany jest jako swojak, ma unikatową perspektywę przybysza z zewnątrz. Po czyjej stronie się opowie?

Nazwisko Reality Winner brzmi, jakby chodziło o bohaterkę alegorycznej powieści. Zapewniamy jednak, że jest to osoba całkowicie realna, a jej działania swego czasu odbiły się szerokim echem w USA. Weteranka amerykańskich sił powietrznych  pracująca jako tłumaczka w Agencji Bezpieczeństwa Narodowego ujawniła mediom raport, z którego wynikało, że w 2016 roku Rosja ingerowała w wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Zainspirowana jej historią Tina Satter – uznana dramatopisarka i reżyserka – napisała scenariusz, za kanwę którego posłużyły transkrypcje przesłuchania prowadzonego przez FBI. Tytułową rolę powierzyła Sydney Sweeney. Po drugoplanowych, acz zapadających w pamięć występach w "Euforii" i "Białym Lotosie" młoda aktorka ma wreszcie okazję rozwinąć skrzydła. Jeśli do tej pory nie śledziliście jej kariery, zapewniamy, że po tym filmie zaczniecie.

Festiwal BNP Paribas Dwa Brzegi to doskonała okazja, by przypomnieć sobie klasyki zarówno światowego, jak i polskiego kina. Spośród filmów wyświetlanych w tym roku w ramach retrospektywy Wojciecha Jerzego Hasa wybraliśmy "Pętlę" – adaptację opowiadania Marka Hłaski z porywającym Gustawem Holoubkiem w roli głównej. W dziele tym, będącym debiutem twórcy kultowego "Rękopisu znalezionego w Saragossie", trudno szukać jakichkolwiek uchybień. To pesymistyczna wizja świata, w której możemy podziwiać dojrzały styl twórcy. Mimo że od premiery minęło już ponad 60 lat, film wciąż robi piorunujące wrażenie, będąc jednym z najbardziej przejmujących studiów uzależnienia, jakie widziało kino.

Od Met po Luwr, od Columbii po Oxford – nazwisko Sacklerów przez dekady kojarzone było z hojnymi datkami na instytucje kultury i nauki. Mało kto wiedział, że niebotyczne kwoty przekazywane przez klan filantropów na kolejne wystawy i instytuty pochodzą ze sprzedaży OxyContinu – silnie uzależniającego opioidu będącego główną przyczyną jednego z najpoważniejszych kryzysów zdrowotnych w USA ostatnich lat. Laura Poitras opowiada o Nan Goldin, uznanej fotografce, która otwarcie sprzeciwiła się Sacklerom. Utworzona przez nią grupa performatywna P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now) w kreatywny sposób protestowała, domagając się usunięcia nazwiska Sacklerów z prestiżowych muzeów. "Całe to piękno i krew" to jednak coś znacznie więcej niż historia bezkompromisowej walki o swoje przekonania. To portret odważnej artystki i kobiety naznaczonej przez osobistą traumę, która w sztuce widzi narzędzie służące zmianie społecznej.


Bank BNP Paribas, znany z zaangażowania w promocję kultury filmowej, chce aby dobre filmy i seriale towarzyszyły nam dłużej, dlatego przygotował specjalną propozycję skierowaną do miłośników kina i kolekcjonerów niezapomnianych filmowych wrażeń. Klientki i Klienci Banku BNP Paribas, którzy otworzą Konto z Kartą Visa Filmową, otrzymają do 6-miesięcy bezpłatny dostęp do CANAL+ online. Dodatkowo będą mogli wziąć udział w specjalnych konkursach z atrakcyjnymi narodami ze świata filmu. Więcej na:
bnpparibas.pl/kartafilmowa.
Informacja sponsorowana

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones