Filmweb sp. z o.o.
https://www.filmweb.pl/news/Naukowcy+odkryli+wz%C3%B3r+na+box-office%27owy+sukces-129137

Naukowcy odkryli wzór na box-office'owy sukces?

  • Guardian Film Unlimited
  • autor: jp
  • Filmy, Inne, Box office
Hollywoodzcy producenci powinni zacierać ręce, a w siedzibach studiów filmowych można już otwierać szampana. Grupa brytyjskich naukowców twierdzi bowiem, że odkryła wzór na sukces w box-offisie.

the-godfather-1-1600x856.jpg

Wiemy, że w przypadku produkcji filmów zazwyczaj mała grupa ludzi podejmuje decyzje za odbiorców. My chcieliśmy wsłuchać się w potrzeby widza, powiedziała Ganna Pogrebna, profesorka ekonomii behawioralnej na Uniwersytecie w Birmingham. Badania zostały opublikowane przez uniwersytet pod tytułem "The data science of Hollywood: Using emotional arcs of movies to drive business model innovation in entertainment industries" (szczegóły TUTAJ).

Specjaliści zanalizowali dane z 6147 (słownie: sześciu tysięcy stu czterdziestu siedmiu) scenariuszy i przepuścili jej przez szereg algorytmów, w efekcie identyfikując "łuk narracyjny", który zapewnia najlepsze przychody. Okazało się, że prym wiedzie rodzaj fabuły nazywany "człowiek w dołku".

Naukowcy wyróżnili sześć emocjonalnych profili narracyjnych wraz z przykładami:
- od zera do bohatera - fabuła wznosząca ("Skazani na Shawshank")
- od bohatera do zera - fabuła opadająca ("Psychoza")
- człowiek w dołku - fabularny upadek, po którym następuje wzlot ("Ojciec Chrzestny")
- Ikar - wzlot, po którym następuje upadek ("Na nabrzeżach")
- Kopciuszek - wzlot, po którym następuje upadek, po którym następuje kolejny wzlot ("Babe - świnka z klasą")
- Edyp - upadek, po którym następuje wzlot, po którym następuje upadek ("Wszystko o mojej matce")

Analiza wykazała, że schemat "człowieka w dołku" z trajektorią "wesoły-smutny-wesoły" okazał się najbardziej lukratywny na przestrzeni dwudziestu jeden zbadanych gatunków filmowych. W przypadku biografii dominowała fabuła "od zera do bohatera", ale w thrillerach i kryminałach sprawdzała się ona już dużo gorzej. Jeśli chodzi o komedię, najmniej popularnym schematem w tym gatunku był "od bohatera do zera".

Wnioski są - zdaniem autorów badania - wieloaspektowe. Wzorzec "od zera do bohatera" może przynieść sukces finansowy, jeśli zrealizuje się go z epickim rozmachem i dużym budżetem, à la "Mroczny Rycerz" Christophera Nolana. Schemat "Ikar" jest z kolei najbardziej efektowny przy małym budżecie, a "Edyp" ma małe szanse na ceremoniach rozdania nagród.

Pogrebna zaznacza jednak, że nie proponuje, by kręcić jedynie filmy typu "człowiek w dołku". Nie chcemy zabić przemysłu filmowego. Chcemy tylko zbadać, co odnosi sukces. Nie uważam (naszych wniosków) za ograniczające. Myślę, że mogą pomóc wytwórniom w byciu bardziej pomysłowymi.

zobacz też:

Ostatnio odwiedzone
wyczyść historię