Nie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekad

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/Nie+tylko+Kurosawa.+Kino+japo%C5%84skie+pi%C4%99ciu+dekad-79673
Wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską Filmoteka Narodowa zaprasza do Iluzjonu na przegląd filmowy pod hasłem NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD.

W listopadzie i grudniu Iluzjon zaprezentuje 23 tytuły z bogatej historii kinematografii japońskiej, w tym ani jednego sygnowanego nazwiskiem Akiry Kurosawy. Ten unik jest próbą odnotowania istotnych zjawisk i kierunków rozwoju powojennego filmu japońskiego, które – mimo, że niezwykle interesujące – nie zaistniały w powszechnej świadomości kinomanów z taką siłą, jaką zdołały odcisnąć dzieła Kurosawy.

Wśród twórców, których filmy zaprezentujemy, przywołaliśmy jednak nazwiska, które znane są każdemu, kto nieco głębiej interesuje się dziejami kina.  
Prawdziwe mistrzostwo osiągnął Yasujiro Ozu – twórca, o którym krytyka pisała, że to jeden z najbardziej japońskich reżyserów, mistrz kina psychologicznego, wnikliwy badacz stosunków rodzinnych – najczęściej cichych konfliktów i dramatów.  
W przeglądzie znalazły się trzy filmy Kon Ichikawy – "gorzkiego moralisty", dla  którego najważniejszy był człowiek – osamotniony i pełen rozterek, osaczony przez świat współczesny i dręczony brzemieniem przeszłości. Z kolei Hiroshi Teshigahara – twórca kina filozofującego, potrafił z pomocą samego obrazu docierać do ludzkiej podświadomości, ukazując zasadniczą sprzeczność pomiędzy tym, co na zewnątrz a tym, co tkwi w najgłębszych pokładach naszego ego.
 
W przeglądzie pojawi się także spory zestaw filmów japońskiej "nowej fali" lat 60. ubiegłego wieku, zjawiska niezwykle oryginalnego i budzącego zainteresowanie światowej krytyki, sygnowane takimi nazwiskami, jak Yoshishige Yoshida, Susumu Hani, Masahiro Shinoda i Nagisa Oshima – ten ostatni uważany jest powszechnie za największego wśród filmowców anarchistę i prowokatora. Ich filmy dotykały przede wszystkim problemów związanych ze skutkami gwałtownego rozwoju gospodarczego, konfliktu pokoleń i braku perspektyw. Buntownicze treści wsparte zostały równie buntowniczą (w stosunku do uznanych mistrzów) formą.
Wśród twórców młodszego pokolenia sporo zamieszania wywołał enfant terrible kraju Kwitnącej Wiśni – Takeshi Kitano – reżyser, ale także scenarzysta, malarz, aktor, autor książek i poeta. Kitano zdobył sławę realizując filmy również poza Japonią, choć w naszym przeglądzie pojawią się trzy tytuły wyprodukowane w ojczyźnie.
 
Na koniec zestaw filmów pod hasłem POTWORY MADE IN JAPAN. Pierwsza była Godzilla siejąca grozę w filmie Ishiro Hondy z 1954 r. Sława potwora rozlała się na cały świat, więc trudno się dziwić, że wkrótce pojawiły się kolejne mutacje tego, zrodzonego w wyniku ludzkiej nieostrożności, monstrum. Na ekranie oglądaliśmy radona, varana, motra, gidora, gamere, gajosa i wiele innych krzyżówek smoków, nietoperzy, ciem i żółwi poruszających się z pomocą silników odrzutowych. Jakkolwiek widowiska te nie grzeszyły głębią przekazu, potwory japońskiego kina stały się nieodrodną częścią światowej popkultury a ich fanów można znaleźć na wszystkich kontynentach.

Przez cały okres trwania przeglądu w foyer kina Iluzjon będzie można obejrzeć wystawę plakatów do prezentowanych filmów ze zbiorów Działu Dokumentacji Filmoteki Narodowej. Projekcjom filmów będą towarzyszyć spotkania ze znawcami kinematografii japońskiej.

Plan projekcji na stronie www.fn.org.pl
Przegląd będzie trwał w dniach 25 listopada – 16 grudnia 2011 r.

Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej
Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, wejście A

Na część seansów wstęp jest wolny – obowiązują bezpłatne wejściówki, które można odebrać w kasie kina Iluzjon.
Bilety na pozostałe seanse w cenie 11 zł do nabycia w kasie kina Iluzjon
tel.: 22 646 12 60 (czynny na pół godziny przed pierwszym seansem)