Najlepsze filmy azjatyckie. Top 15 filmów, które warto obejrzeć

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+azjatyckie.+Top+15+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+warto+obejrze%C4%87-138639
Najlepsze filmy azjatyckie. Top 15 filmów, które warto obejrzeć
Macie już dość polskich komedii i widowisk z Hollywood? Pociąga Was egzotyka i inne spojrzenie na świat? Zapraszamy więc do przeczytania naszego rankingu najlepszych filmów azjatyckich. Znajdziecie tu dzieła doceniana na całym świecie, dzięki którym kina studenckie przeżywały oblężenie.


RANKING NAJLEPSZYCH FILMÓW AZJATYCKICH




Kino azjatyckie nie jest monolitem. Wybranie więc najlepszych filmów to sprawa trudna i mocno arbitralna. Fani kina akcji ułożą zupełnie inną listę od tych, którzy szukają zadumy i refleksji. Na potrzeby naszego rankingu poszliśmy kluczem festiwalowym. Znajdziecie tu więc filmy, które znane są na całym świecie, ponieważ wygrały na jednym z trzech największych festiwali: Berlinie, Cannes, Wenecji. Są tu więc uznane klasyki ("Sobowtór") i tytuły całkiem świeże ("Rozstanie"). Znalazło się nawet miejsce dla japońskiej animacji ("Spirited Away: W krainie Bogów").


Zapraszamy też do przeczytania innych naszych rankingów: Najlepsze filmy grozy, Najlepsze filmy o seryjnych mordercach i Najlepsze filmy o średniowieczu.


15
plakat filmu Okrutny kodeks bushido
Interesujący przykład azjatyckiego kina akcji połączonego z dramatem historycznym. Zdobywca Złotego Niedźwiedzia w 1983 roku jest opowieścią o kilku pokoleniach jednej rodziny, która wierna jest kodeksowi bushido. Historia rozpoczyna się na początku XVII wieku wraz z narodzinami Siogunatu Tokugawów. Kończy się zaś w latach 60. XX wieku.

Najbardziej kontrowersyjny film w dorobku reżysera Anga Lee. Historyczny melodramat i opowieść szpiegowska, której znakiem rozpoznawczym stały się odważne sceny erotyczne. Na świecie, w wielu krajach obraz został ocenzurowany. Zaś w Chinach jedna z jego gwiazd otrzymała zakaz wykonywania zawodu, który obowiązywał kilka lat. Akcja filmu rozgrywa się w okupowanym przez Japończyków Szanghaju pod koniec lat 30. ubiegłego wieku. Młodzi ludzie z podziemnego ruchu oporu planują zamach na współpracującego z okupantem szefa policji pana Yee. Opracowują plan, w którym kluczowa rola przypada nieśmiałej studentce Wong. Ma ona uwieść pana Yee, osłabić jego czujność i tym samym uczynić łatwym celem.

Cierpiących na ostrą niewydolność nerek, wujek Boonmee postanawia spędzić ostatnie chwile życia w otoczeniu krewnych w swoich rodzinnych stronach. Bohater przeczuwa, że jego choroba związana jest ze złą karmą, gdyż w młodości zabił wielu komunistów. Niespodziewanie opiekę nad wujkiem roztacza duch jego zmarłej żony. Reżyser Apichatpong Weerasethakul stworzył film-medytację, dzięki której widzowie otrzymają okazję innego spojrzenia na swoje życie.

Ten film, jak zresztą większość obrazów Kim Ki-duka, nie jest przeznaczona dla szerokiego widza. Szokujące zachowania bohaterów połączone ze specyficzną formą narracji sprawiają, że "Pieta" wywołuje na świecie skrajne reakcje. Głównym bohaterem jest Gang-do, który trudni się ściąganiem długów od tych, którzy mieli nieszczęście pożyczyć pieniądze od gangsterów. Pewnego dnia w jego domu pojawia się kobieta, która twierdzi, że jest jego matką. Gang-do początkowo reaguje na te rewelacje agresją.

Film porusza temat szaleńczej miłości samuraja Morito do pięknej damy o imieniu Kesa. W nagrodę za swoje zasługi samuraj prosi swego pana o jej rękę, lecz ten musi odmówić, ponieważ Kesa jest mężatką. Morito nie daje jednak za wygraną, jego uczucie i namiętność są tak wielkie, że posuwa się nawet do gróźb. Kobieta, zdając sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie grozić może jej mężowi, postanawia poświęcić się dla niego. Wizualne arcydzieło, które zachwyciło zarówno jury festiwalu w Cannes jak i członków oscarowej Akademii.

Współczesne Indie. Na pewne wesele przybywa wielu krewnych. Podczas spotkań rodzinnych zaczynają wychodzić na wierzch sekrety, które zagrażają samemu ślubowi... Zmysłowa opowieść, która zachwyciła świat. Dzięki temu filmowi wiele osób odkryło inne niż Bollywood oblicze kina indyjskiego. Piękne zdjęcia i uniwersalna historia składają się na doskonałe dzieło, które warto sobie odświeżyć, jeśli dawno go nie widzieliście.

Skromne, ciche kino, w którym tkwi prawdziwa magia. "Miód" jest historią Yusufa - sześciolatka, który z rodzicami mieszka w małej wiosce pośród gór. Jego ojciec, Yakup, zajmuje się tradycyjnym pszczelarstwem, niebezpiecznym zajęciem, polegającym na umieszczaniu leśnych uli na szczytach wysokich drzew. Sześcioletni chłopiec często towarzyszy ojcu w wyprawach w głąb lasu, który staje się dla niego miejscem pełnym magii i przygód. Reżyser porusza w tym filmie temat harmonii świata, którego nie ogarniamy i nie rozumiemy do końca.

Miejscem akcji tego filmu są Chiny w czasach ponownego otwarcia gospodarki na prywatne przedsiębiorstwa. Życie głównej bohaterki nie należy do szczęśliwych. Jest ofiarą tradycji polegającej na kupowaniu przez majętne rodziny żon wśród biedaków. Od męża spędzającego czas głównie w knajpach uciekła w pracę, dzięki czemu stała się nieformalną szefową rodzinnej fabryki tłoczącej olej sezamowy. Choć film jest mocno osadzony w realiach chińskich, jest to mimo wszystko uniwersalna opowieść o sile tradycji i wpływie, jaki ma ona na koleje życia indywidualnych osób.

Środkowa część trylogii Raya, na którą składają się równie znakomite filmy "Droga do miasta" i "Świat Apu". Bohater wraz ze swoją rodziną przenieśli się ze wsi do tętniącego życiem świętego miasta Varanasi. Apu z otwartego na świat dziecka staje się łaknącym wiedzy intelektualnej nastolatkiem, który w końcu podejmuje naukę w Kalkucie. Reżyser w delikatny i sugestywny sposób opowiada historię kształtowania się tożsamości bohatera. Poruszające dzieło pokonało 15 innych filmów, m. in. "Tron we krwi" i Białe noce", w walce o weneckiego Złotego Lwa w 1957 roku.

Dowód na to, że remaki nie zawsze są złe. "Ryksiarz" jest bowiem nową wersją filmu z 1943 roku. Co ciekawe oba nakręcił ten sam reżyser Hiroshi Inagaki. Jest to historia młodego ryksiarza, który pomaga rannemu chłopcu i zaprzyjaźnia się z jego rodziną. Kiedy ojciec ginie, bohater zostaje poproszony o to, by nauczył chłopca, jak być mężczyzną. W głównej roli rewelacyjnie sprawdził się Toshiro Mifune.

Abbas Kiarostami uchodzi za jednego z najlepszych reżyserów pochodzących z Iranu. Jeśli chcecie się przekonać, dlaczego tak jest, sięgnijcie po "Smak wiśni". Opowiada on historię mężczyzny, który chce popełnić samobójstwo. Wykopał już nawet sobie grób, ale potrzebuje kogoś, kto go w nim zakopie. Nie jest to jednak łatwe. Minimalistyczny styl, długie ujęcia, brak ścieżki muzycznej sprawiły, że tuż po premierze film nie wszędzie cieszył się uznaniem. Z czasem jednak w oczach wielu ludzi stał się arcydziełem kina.

Miejscem akcji tego filmu jest Pekin. Historia rozpoczyna się w połowie lat 20., kiedy to syn prostytutki rozpoczyna naukę w słynnej Operze Pekińskiej. Fabuła ciągnie się przez wiele lat opowiadając losy bohatera, jego przyjaciela ze szkoły oraz pięknej prostytutki. W tle prezentowane są najważniejsze wydarzenia z najnowszej historii Chin od przewrotu Czang Kaj-szeka po rewolucję kulturową. "Żegnaj moja konkubino" to kino zjawiskowe, mistrzostwo wizualnej formy, od którego nie będziecie w stanie odwrócić wzrok.

Akira Kurosawa ma na swoim koncie wiele arcydzieł kina, m. in. "Rashomon" i "Ran". Do naszego rankingu wybraliśmy film z 1980 roku - "Sobowtór". Obraz zdobył Złotą Palmę w Cannes, dwie statuetki BAFTA i dwie nominacje do Oscarów. Imponujące widowisko historyczne od jednego z największych mistrzów światowego kina jest historią drobnego przestępcy, który wygląda identycznie jak potężny szogun. Kiedy ten leży śmiertelnie ranny, nakazuje, by sobowtór przejął jego rolę i w ten sposób wrogowie nie dowiedzieli się o tym, że ich pogromca nie żyje.

2
plakat filmu Rozstanie

Rozstanie

Jodaeiye Nader az Simin
3 min.
Po rozstaniu ze swoją żoną Simin, honorowy i zapracowany Nader zatrudnia "na czarno" opiekunkę dla swojego chorego ojca. Wkrótce dochodzi do dramatu – oskarżona o kradzież i wypchnięta przez drzwi za niedopilnowanie patriarchy kobieta traci dziecko, które od czterech miesięcy nosiła w łonie. Jej zapalczywy mąż oskarża Nadera o morderstwo. Reżyser temat filmu odsłania warstwami. Pozornie prosty dramat obyczajowy zmienia w fascynujący dreszczowiec, w którym nie brakuje zaskakujących zwrotów akcji. Kino z absolutnie najwyższej półki.

W "Spirited Away" Hayao Miyazaki opowiada klasyczną historię dziewczynki, która dojrzewa dzięki wizycie w zaczarowanej krainie. Ale robi to w sposób absolutnie nieklasyczny. Popis animatorskiej wyobraźni łączy się tu bowiem z niespotykaną psychologiczną wiarygodnością. W rezultacie dostajemy film, który fascynuje zarazem stylistyczną oprawą, jak i znaczeniową głębią, skutecznie uwodząc zarówno małych, jak i dużych widzów. Dziewczynka imieniem Chihiro wyrusza w pełną niebezpieczeństw podróż, aby ocalić swoich rodziców.