21. Nowe Horyzonty: 10 filmów, których nie możecie przegapić

Filmweb
https://www.filmweb.pl/news/21.+Nowe+Horyzonty%3A+10+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3rych+nie+mo%C5%BCecie+przegapi%C4%87-143450
21. Nowe Horyzonty: 10 filmów, których nie możecie przegapić
Wybiła godzina! No, prawie. Już jutro, o tej samej porze, będziemy na 21. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty we Wrocławiu. I rozpoczniemy nasze tradycyjne relacje z imprezy - nie zabraknie recenzji, dyskusji i materiałów wideo. Dziś tymczasem wybieramy dla Was 10 filmów z tegorocznej edycji, których nie zamierzamy przegapić - od canneńskich hitów, po najgorętsze polskie produkcje. Dajcie znać w komentarzach, na które z festiwalowych filmów Wy będziecie polować. 

21. Nowe Horyzonty: 10 filmów, których nie możecie przegapić

 

Asghara Farhadiego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Od ponad dekady pozostaje jednym z najważniejszych twórców irańskich, a każdy jego film staje się wydarzeniem sezonu. Od czasu "Co wiesz o Elly?" przytrafiło mu się niewiele potknięć. Te zaś poziomem przewyższają dokonania wielu innych cenionych na świecie twórców. Na niedawno zakończonym festiwalu w Cannes "Bohater" otrzymał bowiem drugie najważniejsze wyróżnienie, Nagrodę Grand Prix. We Wrocławiu będziecie się mogli sami przekonać, czy jury pod przewodnictwem Spike'a Lee wydało słuszny werdykt.
 
Netfliksowy "Hiacynt" reklamowany jest jako powiew świeżości w rodzimym kinie gatunkowym - stylowa, mroczna historia kryminalna zbliżona klimatem do dreszczowców Davida Finchera. Tytuł filmu nawiązuje do akcji PRL-owskich organów ścigania, które w drugiej połowie lat 80. zbierały haki na homoseksualistów. Grany przez Tomasza Ziętka młody milicjant wpada na trop seryjnego mordercy gejów. W toku śledztwa bohater poznaje Arka. Postanawia wykorzystać go jako informatora, nie zdając sobie sprawy, jak bardzo ta relacja wpłynie nie tylko na jego pracę, ale także życie osobiste. Film wyreżyserował Piotr Domalewski ("Cicha noc") według scenariusza Marcina Ciastonia. W obsadzie znaleźli się także Hubert Miłkowski, Ada Chlebicka i Tomasz Schuchardt.

Quentin Dupieux to niezły śmieszek. Rozkładając na części pierwsze schematy narracyjne rządzące kinem gatunkowym, bezczelnie pogrywa z przyzwyczajeniami widza. Wobec jego przepełnionych absurdem, surrealistycznych filmów po prostu nie można przejść obojętnie. Podobnie jest i tym razem. Reżyser, który dał nam takie wiekopomne dzieła jak "Mordercza opona", "Wrong" czy "Deerskin", przygląda się relacji człowieka z... muchą. Nie jest to jednak zwykła mucha. Gigantyczny owad w nieoczekiwany sposób odmieni życie dwóch średnio rozgarniętych bohaterów. Jeśli widzieliście jakąkolwiek produkcję sygnowaną nazwiskiem Dupieuxa, wiecie, że możecie się spodziewać wszystkiego. Nasza rada jest prosta: dajcie się porwać nocnemu szaleństwu.
 
Łukasz Grzegorzek to jeden z najciekawszych i najgłośniejszych autorskich głosów w polskim kinie. Po doskonałym "Kamperze" i udanej "Córce trenera" Grzegorzek zaprasza na opowieść o tzw. "współczesnej kobiecie", Joannie "Jo" Lisieckiej i towarzyszy jej w pełnym zawirowań życiu prywatnym i zawodowym. Zwiastun obiecuje klasyczny, "grzegorzkowy" miks słodyczy, goryczy i bezpretensjonalnego humoru, a taką obsadę bierzemy w ciemno. W głównej roli Agata Buzek, a partnerują jej Jacek Braciak, Adam Woronowicz, Małgorzata Zajączkowska i Karolina Bruchnicka.
 
6

Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
3h 21m
Bohaterką jednej z tegorocznych retrospektyw jest Chantal Akerman, a w centrum przeglądu jej filmów bez dwóch zdań sytuuje się to ponadtrzygodzinne arcydzieło. "Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela" to opowieść, której spektakularny metraż jest nie tylko formą, ale i treścią: obrazem klatki codzienności, w jakiej tkwi tytułowa bohaterka. Akerman pokazuje domową rutynę samotnej matki (w roli głównej Delphine Seyrig), wydobywając na światło dzienne "niewidzialną" twarz kobiecości - oraz akcentując towarzyszącą jej opresję. Minimalizm spokojnej obserwacji prozy życia spotyka się tu z maksymalizmem artystycznej brawury i oryginalności. Co tu dużo mówić, klasyka.

Jej życiem ekscytowała się cała Polska. Była bohaterką skandali obyczajowych i rozpalała wyobraźnię milionów jako aktorka i piosenkarka. W latach 60. była ikoną naszej popkultury. Nic więc dziwnego, że w końcu Kalina Jędrusik doczekała się filmowej biografii. Projekt zapowiada się niezwykle interesująco. Jego reżyserką jest bowiem Katarzyna Klimkiewicz, którą dobrze wspominamy za sprawą doskonałej krótkometrażówki "Hanoi - Warszawa". W roli głównej wystąpiła Maria Dębska, która już w filmie "Zabawa, zabawa" pokazała, że talentu aktorskiego nie można jej odmówić. Czy uniesie ciężar mitu Jędrusik? Odpowiedź znajdziecie na seansach w ramach Nowych Horyzontów.

Debiut Prano Bailey-Bond przenosi nas do ejtisów. Nie liczcie jednak na syntezatorowo-neonową podróż sentymentalną do ery VHS. Reżyserka odkrywa przed nami świat tzw. video nasties, czyli niskobudżetowych filmów, które ze względu na eksploatowaną w nich przemoc stały się obiektem zainteresowania brytyjskich cenzorów. Główną bohaterką jest Enid Baines (Niamh Algar), młoda kobieta mająca za zadanie strzec bywalców wypożyczalni przed deprawacją. Nieoczekiwanie na jednej z taśm dostrzega aktorkę niezwykle podobną do jej zaginionej przed laty siostry. Znana ze skrupulatności i zaangażowania w swoją pracę dziewczyna zagłębia się w krwawy spektakl, powoli tracąc kontakt z rzeczywistością. Jeśli tak jak my jesteście fanami kultowego "Wideodromu" Davida Cronenberga, "Censor" to dla Was pozycja obowiązkowa.
   
Japończyk Ryûsuke Hamaguchi powoli wyrasta na jednego z najważniejszych światowych reżyserów i pokazuje, że filmowa Japonia ostatnich lat to nie tylko Hirokazu Koreeda. "Drive My Car" wyjechało z Cannes z kilkoma Palmami - w tym nagrodą FIPRESCI i wyróżnieniem za najlepszy scenariusz. Autor imponującego pięciogodzinnego "Happy Hour" (2015) tym razem łagodzi metrażowy rozmach do trzech godzin, ale zachowuje swój spokojny, acz wnikliwy styl. Ekranizacja prozy Murakamiego to historia nieoczywistej relacji między pewnym filmowcem a tajemniczą kobietą. Jest tu kino drogi, rozbudowane portrety psychologiczne, niespieszna narracja i emocjonalny niepokój. Warto wsiąść do tego samochodu.
 
Zdzisław Najmrodzki alias Szaszłyk to najbardziej znany kryminalista PRL-u. Wytrawny złodziej, playboy oraz celebryta, który kpił z władzy ludowej i nieustannie wyprowadzał w pole organy ścigania. Jego życiorys wydaje się więc wymarzonym materiałem na film. Reżyserski debiut Mateusza Rakowicza reklamowany jest jako komedia akcji, w której oprócz wątków sensacyjno-łotrzykowskich nie zabraknie szczypty romansu. Głównego bohatera gra Dawid Ogrodnik, a partnerują mu m.in. Robert Więckiewicz, Olga Bołądź, Rafał Zawierucha i Masza Wągrocka.

Body horror, opowiesć o płynnej tożsamości, mroczny thriller o pożądaniu, czuły dramat o odnalezionej rodzinie, dzika, surrealistyczna jazda na szóstym biegu i pod prąd...Łatwiej chyba powiedzieć, czym "Titane" nie jest, niż próbować zdefiniować jego gatunkowe DNA. Jak jednak przekonywał nasz recenzent, zachwycony triumfatorem tegorocznego festiwalu w Cannes, "żadne streszczenie nie unaoczni rozmiarów tajfunu, który szaleje pod czaszką Julii Ducournau. A także swobody, z jaką reżyserka kroczy przez zamieć, oraz intelektualnej precyzji, z którą odsłania przed nami szokującą prawdę: wszystko jest przemyślane". Wierzymy na słowo i obgryzamy paznokcie. Autorka "Mięsa" już po swoim rewelacyjnym debiucie miała u nas kredyt zaufania. Teraz, ze Złotą Palmą w kieszeni, nie musi już niczego udowadniać.
   


  

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones