W Hollywood wielkie pieniądze to zachęta do jeszcze większych zysków. Z zarobionych bajońskich sum korzystają gwiazdy kina i inwestują, pomnażając zyski. W tym rankingu zebraliśmy aktorów i aktorki, którzy powiększyli CV ze srebrnego ekranu o udane biznesy poza przemysłem filmowym. Kto kupił upadły klub sportowy, wymyślił własną serię perfum albo sprzedał swoją markę za miliard dolarów? Przekonajcie się poniżej.
Gwiazdy kina i ich dochodowe biznesy
Ryan Reynolds i Blake Lively
Miarą sukcesu jest na pewno liczba dochodowych biznesów, które można firmować swoją twarzą. We współczesnym Hollywood królem zarabiania jest
Ryan Reynolds. W 2018 roku aktor kupił markę alkoholi
Aviation American Gin. Dwa lata później koncern Diageo przejął prawa za ponad 600 milionów dolarów. Poprzedni właściciel jednak pozostał częściowo w spółce, nadal pojawiając się w humorystycznych materiałach promocyjnych. Filmowy
Deadpool posiadał udziały w sieci komórkowej Mint Mobile, dopóki T-Mobile nie wchłonęło firmy przy transakcji opiewającej na 1,35 miliarda dolarów.
Reynolds inwestuje także w sport. Razem z
Robem McElhenneym zakupił walijski klub piłkarski
Wrexham AFC, a także część ścigającego się w Formule 1
Alpine F1 Team. Zwłaszcza perypetie drużyny z niższych poziomów rozgrywkowych cieszyły się gigantyczną popularnością – stacja FX zrealizowała serial "
Witamy we Wrexham", a samo miasteczko zaczęło zarabiać na turystach, którzy przyjechali zobaczyć klub celebrytów.
Zwiastun serialu "Witamy we Wrexham"
Równie dużą cegiełkę do domowego budżetu dokłada też
Blake Lively. Gwiazda filmu "
It Ends With Us" w 2021 roku ruszyła ze swoją marką napojów bezalkoholowych
Betty Buzz. Produkt okazał się hitem, a 12 miesięcy po premierze oficjalnie sprzedał ponad 5 milionów butelek, które można było znaleźć w 8500 sklepach w Stanach Zjednoczonych. Ofertę rozszerzono o drinki
Betty Booze oraz linię produktów do włosów
Betty Brown.
Bryan Cranston i Aaron Paul
Getty Images © Dave Kotinsky Duet podbił ekrany i serca widzów dzięki serialowi "
Breaking Bad". Gwiazdy produkcji po latach od emisji ostatniego odcinka hitowego dramatu założyły wspólnie firmę
Dos Hombres, zajmującą się produkcją meksykańskiego alkoholu mezcal. Produkcja trunku odbywa się w kraju pochodzenia. Specjaliści czuwają nad procesem, w którym nie używają współczesnego sprzętu, a gotowy produkt pojawia się w limitowanych partiach. Po trzech latach od wejścia na rynek amerykański firma chwaliła się trzecią pozycją wśród sprzedaży alkoholi tego typu w USA. Aktorzy nie są tylko cichymi właścicielami, ale także zajmują się marketingiem i firmują swoimi twarzami całe przedsięwzięcie. Nagrywają filmy promocyjne, a nawet osobiście pojawiają się na różnych wydarzeniach, na których można otrzymać butelki z autografami czy pamiątkowe zdjęcia.
Cameron Diaz
Getty Images © David M. Benett W 2018 roku
Diaz postanowiła zrobić sobie przerwę od aktorstwa i zająć się życiem poza kinem. Aktorka znana z takich filmów jak "
Sposób na blondynkę", "
Vanilla Sky" czy "
Aniołki Charliego", była już wtedy autorką dwóch książek o zdrowym odżywianiu, inwestowała w projekty z tego obszaru. Zaskoczeniem nie może być więc, że
Avaline, marka win założona przez aktorkę, reklamuje się organicznym pochodzeniem i byciem produktem wegańskim. Okazuje się, że takie specjalne wina znajdują swoich odbiorców, którzy chętnie płacą za lepszą alternatywę dla zwykłego produktu z supermarketów. Trunek
Diaz cieszy się wysokimi ocenami klientów i dobrą sprzedażą.
Scarlett Johansson
Getty Images © Samir Hussein Jest dwukrotnie nominowaną do Oscara aktorką, której filmy zarobiły ponad 15 miliardów dolarów. Współpracowała z największymi markami modowymi na świecie, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy współczesnego Hollywood.
Scarlett Johansson nie podbiła jedynie Fabryki snów, ale również prężnie radzi sobie jako businesswoman. W 2022 roku założyła linię kosmetyków
The Outset. Wraz z inwestorką Kate Foster rozpoczęły prace nad start-upem, który szybko zaczął się rozrastać. Aktorka zaczęła rozwijać pomysł jeszcze w trakcie pandemii. Produkty powstałe ze składników pochodzenia roślinnego okazały się wziętym projektem. Obecnie można je kupić w najpopularniejszych drogeriach w Stanach Zjednoczonych.
Dwayne Johnson
Getty Images © Rodin Eckenroth Majątek The Rocka wycenia się dziś na ponad 800 milionów dolarów. Składają się na niego nie tylko wysokie gaże za filmowe role, ale także niezwykle udane biznesy. W 2020 roku Johnson wraz z grupą partnerów stworzyli markę
Teremana Tequila. Alkohol okazał się hitem sprzedaży. W 2022 firma ogłosiła, że w ciągu 12 miesięcy sprzeda aż 600 tysięcy butelek. Takie dane pozwalają na oszacowanie wartości całej marki – to nawet trzy miliardy dolarów. W 2024
Johnson rozwinął swoje biznesowe portfolio o udziały w
TKO Group Holdings. Firma sprawuje pieczę nad dwoma największymi federacjami sportów walki w USA: UFC i WWE. Za dołączenie do dyrektorów spółki The Rock otrzymał prawa do swojego przydomka, które dotąd były w rękach wrestlingowej marki, pod której egidą występował przed laty.
George Clooney
Getty Images © Stefania D'Alessandro W 2013 roku
Clooney i jego partnerzy, Rande Gerber i Michael Meldman, założyli markę tequilli
Casmigos. Początkowo panowie nie chcieli nawet, aby ich produkt był dostępny publicznie. Alkohol został stworzony, aby zadowolić ich wspólny gust. Jednak decyzja o inwestycję w firmę przyniosła im wiele korzyści. Przez 4 lata biznes rozwijał się bardzo prężnie, aż w końcu do twórców zaczęły zgłaszać się korporacje, które chciały przejąć znak towarowy, włączając go do grupy swoich produktów. Ostatecznie to w 2017 roku partnerzy zdecydowali się na sprzedaż swojego wytworu gigantowi przemysłu alkoholowego, Diageo. Kwota opiewała na potężne 700 milionów dolarów i kolejne 300 bonusów zależnych od rozwoju marki pod nowymi skrzydłami. Sama sprzedaż przyniosła
Clooneyowi pieniądze, o których nawet najzamożniejsi w Hollywood mogą tylko pomarzyć. Według magazynu Forbes od czerwca 2017 do czerwca 2018 żaden inny aktor nie zarobił więcej od byłego
Batmana, który w tym okresie nawet nie zagrał w żadnej produkcji.
Kate Hudson
Getty Images © Leon Bennett Aktorka znana z komedii "
Jak stracić chłopaka w 10 dni", "
Ślubne wojny" czy "
Dziewczyna mojego kumpla" dołączyła jako udziałowczyni w marce odzieżowej
Fabletics. Nie była twórczynią projektu, ale dołączyła dwa lata po jego powstaniu. Jako twarz reklamująca przedsięwzięcie posiadała również 20% udziałów w firmie. Prężnie rozwijająca się seria ubrań sportowych zmieniała ambasadorów, wśród których obecnie nie znajdziemy już
Hudson. Aktorka spełnia teraz rolę doradczą w firmie, której roczny przychód ze sprzedaży jest szacowany na 650 milionów dolarów. W 2019 roku na sklepowych półkach pojawiła się kalifornijska
King St. Vodka, którą
Hudson stworzyła we współpracy. Aktorka zainwestowała także w linię odżywczych napojów w proszku
InBloom.
Robert De Niro
Getty Images © Rick Kern Nieśmiertelność zapewniły mu role na ekranie, a pieniądze udane biznesy.
Robert de Niro może pochwalić się dorobkiem przed kamerą oraz w swoich inwestycjach. W połowie lat 90. wszedł w spółkę z japońskim szefem kuchni
Nobu Matsuhisim i producentem filmowym
Meirem Teperem. Razem stworzyli światową sieć restauracji
Nobu. Obecnie jest ich już ponad 50. W XXI wieku biznes został rozszerzony o sieć 18 hoteli (w tym jeden w Warszawie). Rozwód
De Niro z Grace Hightower ujawnił opinii publicznej, że przez ostatnie lata aktor na tym biznesie wzbogacił się o 200-300 milionów dolarów. Oprócz marki De Niro posiada też restaurację
Tribeca Grill oraz hotel
Greenwich Hotel w Nowym Jorku. W okolicy organizowany jest
festiwal filmowy Tribeca, przygotowywany przez jego firmę produkcyjną TriBeCa Productions.
Michelle Pfeiffer
Getty Images © Noam Galai Kobieta-Kot z filmu "
Powrót Batmana" wystartowała z własną marką perfum
Henry Rose. Marka ma wyróżniać się z tłumu innych zapachów (również tych reklamowanych przez celebrytów) pełną przejrzystością w składzie i spełnianiem wymogów dotyczących użycia składników w pełni bezpiecznych dla zdrowia. Charakterystyka produktu jest zbieżna z przekonaniami
Pfeiffer. Aktorka lobbowała za wprowadzeniem Personal Care Product Safety Act, które miało wprowadzać bardziej rygorystyczne katy za łamanie wytycznych dotyczących składników w produktach kosmetycznych.
Mark Wahlberg
Getty Images © Denise Truscello W swojej karierze
Wahlberg inwestował już w klub krykietowy, wodę butelkowaną, sieć siłowni, aplikację do sprzedaży butów czy salon samochodowy. Aktor ma w rękawie wiele pomysłów na dochodowe biznesy. Wraz ze swoimi braćmi
Donnie’em i
Paulem jest właścicielem burgerowni
Wahlburgers. Łącznie pod tą nazwą znajduje się ponad 90 lokali w USA, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii. W swoim portfolio aktor ma też serię odżywek dla sportowców
Performance Inspired. W 2021 zainwestował w markę tequilli
Flecha Azul.