Najlepsze filmy o księżniczkach. Top 11 filmów, które warto obejrzeć

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+o+ksi%C4%99%C5%BCniczkach.+Top+11+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+warto+obejrze%C4%87-151039
Najlepsze filmy o księżniczkach. Top 11 filmów, które warto obejrzeć
Tematem naszego rankingu byli już monarchowie, a teraz przyszedł czas na ich córki. W tym zestawieniu przyglądamy się filmowym księżniczkom - słynnym bohaterkom filmów Disneya i ikonicznym postaciom popkultury, dziewczynom, które uciekały od stereotypu damy w opresji, którą musi uratować męski bohater. Miejsce na naszej liście mają już wiekowe animacje dla młodszej widowni, rozśpiewane komedie czy prawdziwe kino przygodowe. Pod terminem "księżniczka" kryją się nie tylko wysoko urodzone córki książąt, ale też inne bohaterki, które zyskiwały to miano. Z powodu takiej umowności postanowiliśmy zrezygnować z filmów historycznych dotyczących rzeczywistych arystokratek, skupiając się wyłącznie na postaciach fikcyjnych. Oto nasze wybory. 

Zachęcamy też do przeczytania innych rankingów. Sprawdźcie m.in. najlepsze filmy o bliźniakach, najlepsze filmy i seriale o królach czy najlepsze filmy Disneya.

Wybieramy najlepsze filmy o księżniczkach



Życie księżniczki nie musi być w końcu usłane różami, blichtrem bogato zastawionych stołów i wykwintnych przyjęć. Właściwie na początku niewymagane jest nawet życie spadkobierczyni tronu. Film Garry'ego Marshalla opowiada o dziewczynie, która przypadkiem dowiaduje się o swoim pochodzeniu ze strony nieznanego ojca. Nieobecny w czasie jej dorastania tata okazuje się władcą niewielkiego europejskiego państewka Genovii. Nagle z szarej myszki Mia przeistacza się w kobietę, która musi unieść ciężar korony, odpowiedzialności stanowiska, próbując rozwiązać przy tym wszelkie niedogodności bycia nastolatką. "Pamiętnik księżniczki" to komedia o przekraczaniu własnych granic, odpowiedzialności i wytyczeniu własnej życiowej ścieżki. W roli głównej Anne Hathaway. Na ekranie towarzyszą jej Julie Andrews, Caroline Goodall i Heather Matarazzo.


Frances Hodgson Burnett to autorka, której książki chętnie adaptowane są na filmy. Wielokrotnie ekranizowany "Tajemniczy ogród" przybierał różne ekranowe formy, podobnie jak wersje "Małej księżniczki". Produkcja z połowy lat 90. została wyreżyserowana przez Alfonso Cuaróna, odpowiadającego następnie za takie filmy jak "Harry Potter i więzień Azkabanu", "Ludzkie dzieci" czy "Roma". Opowieść przesunięta w czasie o kilkanaście lat względem wersji oryginalnej przedstawia historię Sary, dziewczynki pozostawionej przez samotnego ojca, który wyjeżdża walczyć podczas I wojny światowej. Do nowojorskiej szkoły z internatem dociera wiadomość, że pułkownik zginął w okopach, a jego córka z bogatej dziedziczki w jednej chwili stała się biedna. Od teraz żyje w obliczu straty, ale wewnątrz własnych wyobrażeń - jest księżniczką oczekującą na ratunek. Bohaterka mierzy się z ostracyzmem pozostałych bogatych dziewcząt ze szkoły i samą instytucją, przezwyciężając trudności dobrocią wobec innych. To historia obierająca perspektywę dziecka dotkniętego przez traumę, niosąca ważny morał dla młodszej publiki. W rolach głównych Liesel Matthews, Liam Cunningham, Vanessa Chester i Eleanor Bron.


Kolejna filmowa księżniczka, która zrywa z obrazem damy w opałach to Fiona, bohaterka serii "Shrek". W pierwszej części motyw rycerskiej wyprawy i ratunku bezbronnej niewiasty został wykorzystany bezbłędnie - zagrożenie powoli znika, a na koniec okazuje się, kim rzeczywiście jest przeklęta córka króla. Oprócz charakterologicznych cech - waleczności, zadziorności i inteligencji - animacja skupia się na temacie kanonu piękna, w który wpisują się wszystkie ekranowe księżniczki. Rezygnacja z niego na rzecz miłości to ruch bardziej wywrotowy niż samodzielna walka z zastępami rycerzy lorda Farquaada. Ten obraz rozwija się na przestrzeni komediowego cyklu dotykającego tematów macierzyństwa, dorosłej odpowiedzialności i związku, czyniąc z Fiony jedną z najważniejszych postaci serii.


"Księżniczka w oślej skórze" to film Jacquesa Demy'ego, francuskiego reżysera znanego z filmów "Parasolki z Cherbourga" czy "Panienki z Rochefort". Komedia pomieszana z fantazyjnym musicalem opowiada o królu, który po śmierci żony ma zamiar spełnić obietnicę i poślubić kobietę piękniejszą niż ona. Jedynym wyborem jest ich córka (w tej roli wieloletnia współpracowniczka reżysera Catherine Deneuve), która opiera się małżeństwu i ukrywa pod oślą skórą ucieka do sąsiedniego królestwa. Film powstał na podstawie XVII-wiecznej baśni autorstwa Charlesa Perrault, autora odpowiadającego też za zbieżne ze współczesnymi wyobrażeniami historie takich postaci jak Kopciuszek, Czerwony kapturek czy Śpiąca królewna. Zachwycające kolory, wspaniałe stroje i magiczna aura baśni ściera się z mroczną opowieścią o ludzkiej psychice, która dostarcza pytań, a nie odpowiedzi.


Księżniczki Disneya widywaliśmy w formie animowanej już od lat 30. XX wieku. W aktorskim wydaniu uosobione zostały stosunkowo niedawno. Choć oficjalnie Giselle z filmu "Zaczarowana" nie zalicza się do oficjalnego kanonu księżniczek, zdecydowanie zasługuje na zaliczenie jej do tego grona. To bohaterka o wszystkich cechach, z których słynie Kopciuszek czy Śpiąca królewna. Przede wszystkim jest nieugiętą osobą - pochodzi z ubogiej rodziny, a za zakochanie się w księciu zostaje wygnana do współczesnego Nowego Jorku. Na ulicach Wielkiego Jabłka musi szybko dostosować się do warunków panujących w nieprzyjaznej rzeczywistości, tak dalekiej od baśniowego świata. Bohaterka aż do przesady zanurzona w miłości do wszystkiego co żywe, będzie musiała stanąć na wysokości zadania - zmierzyć się z siłami zła, które za nią przybędą do współczesności. Tytuł "księżniczka" nie jest tu zdecydowanie nadany nad wyrost, zwłaszcza jeśli mówimy o postaci granej przez Amy Adams, wciąż niedocenioną przez oscarową Akademię, choć jedną z najzdolniejszych aktorek XXI-wiecznego Hollywood. Sprawiedliwości dla obu!


Księżniczka Disneya Bella z animacji "Piękna i Bestia", podobnie do Gieslle nigdy nie pochodziła z królewskiego dworu. Do zamku tytułowego potwora zwabiła ją troska o życie jej ojca, który został uwięziony w kazamatach. Poza strasznym, ale czułym człowiekiem w ciele maszkary znalazła odpowiedzi na pytania o magiczne dziwy występujące na świecie. Pod dachem ugoszczą ją śpiewające imbryki, antropomorficzne świeczniki i wszelka ożywiona zastawa stołowa. Film na podstawie francuskiej baśni ludowej miał kilka wersji, w tym widowisko Jeana Cocteau z roku 1946 oraz aktorski remake Disneya z 2017. Jednak to pierwsza animacja nominowana do Oscara dla najlepszego filmu ma swoje miejsce wśród innych filmowych księżniczek. To zasługa wspaniałej muzyki i balansu powagi z humorem. Opowieść podziela cechę wszystkich dobrych filmów studia - jest wciąż bardzo prosta, jednak trafiająca ze swoim przekazem.


Pierwszy pełnometrażowy film Disneya to także pierwsza księżniczka. "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" to historia osieroconej następczyni tronu, która wygnana przez swoją diaboliczną opiekunkę uchodzi z życiem i trafia do domu tytułowej grupy niskich bohaterów. Mędrek, Wesołek, Apsik, Gapcio, Gburek, Nieśmiałek i Śpioszek uzupełniają komediowe tło za ikoniczną bohaterką, a sama bajka, stworzona na podstawie słynnej niemieckiej legendy, to film przełomowy. W annałach kinematografii znalazł się nie tylko z powodu przełomu, jaki zapoczątkowało w światowej animacji pojawienie się Walta Disneya, ale również otworzyło wspaniały świat o fantastycznym potencjale, ograniczany jedynie przez wyobraźnię filmowców-plastyków. Niespełna 90-letnia produkcja ma w sobie nadal wiele uroku, którego nie zatrze upływ czasu. Disney szykuje aktorską wersję opowieści z Rachel Zegler w roli Śnieżki.


Klasyczna komedia romantyczna w reżyserii Williama Wylera to historia związku granej przez Audrey Hepburn księżniczki Anny i dziennikarza (Gregory Peck), który relacjonuje jej pobyt w Wiecznym Mieście. Bez ochrony, protokołu dyplomatycznego ani wyćwiczonych manieryzmów głowa państwa może w końcu stać się sobą - młodą kobietą, która próbuje zaznać życia każdej osoby w jej wieku. Wspólne wałęsanie się po zaułkach i najbardziej turystycznych miejscach Rzymu to okazja do zrodzenia się niecodziennego uczucia. Relacja zostaje wytworzona między delikatną i ułożoną kobietą a cynicznym i zgorzkniałym mężczyzną, który odnajduje zrozumienie i szczerość w świecie pełnym fałszu. Przelotność romansu wiąże się z niespodziewanym spotkaniem i nagłością tytułowych wakacji - oddechem od codziennej rutyny, w którym para znajduje siebie. Po 70. latach od premiery to wciąż pełne uroku i blasku minionych czasów świadectwo długiego trwania konkretnych uczuć, zakorzenionych w ludziach jeszcze przed założeniem metropolii na siedmiu wzgórzach.

Zobacz zwiastun filmu "Rzymskie wakacje"



Pastiszowy film przygodowy Roba Reinera to kolejne odwrócenie statusu związku fabuły z blondwłosą pięknością, która oczekuje na swojego wybawcę. Zagrana przez Robin Wright Buttercup to dziewczyna z chłopstwa, ale przyszła księżniczka, która niedługo zostanie wydana za prawdziwego księcia. Przed ślubem zostaje porwana przez trzech rzezimieszków. W ślad za zbójami rusza zamaskowany ukochany Westley (Cary Elwes), a także narzeczony z rycerzami. Nieustanne rozbijanie skostniałej konwencji kina rycerskiego, opowieści płaszcza i szpady i heroicznych eposów sięgających średniowiecza - na podstawie tak zmyślnie ułożonej opowieści można śledzić fabularne tropy i ich sukcesywną rekonstrukcję. Nie ma tu nic z "sztuki dla sztuki" - "Narzeczona dla księcia" to kultowy film również ze względu na swoich bohaterów, w tym ikonicznego Inigo Montoyę (Mandy Patinkin), który ma do wyrównania rachunki sprzed lat.


Studio Ghibli i Hayao Miyazaki stworzyli wiele niezapomnianych filmów, które nadal można brać pod uwagę w zestawieniach najpiękniejszych animacji, jakie pojawiły się na srebrnym ekranie. Dotyczy to również "Księżniczki Mononoke", widowiskowej opowieści o klątwie, przeznaczeniu i walce natury z cywilizacją. Opowieść jest osadzona w wizji XIV wieku w Japonii - wzbogaconej o stworzenia rodem z fantastyki. Jej bohater, ostatni książę ludu Emishi zostaje wmieszany w walkę bogów lasu z ludźmi chcącymi przejąć tereny należące dotąd do natury. Nagli go rozwijająca się klątwa rzucona przez pokonanego demona. Na swojej drodze spotyka tytułową bohaterkę o imieniu San, ludzkie dziecko wychowane przez wilki. Animacja podejmująca temat ochrony natury to świadectwo unikalności produkcji Miyazakiego, za którą pokochały je rzesze widzów z całego świata.


W klasycznej przygodzie jest też miejsce na zmiany. Księżniczka Leia - jedyna ważna kobieta w męskim świecie pierwszych "Gwiezdnych wojen" - była oczywiście przetworzeniem klasycznego fabularnego motywu damy w opalach, którą musi uratować główny bohater. Pełna zadziorności rebeliantka z nadania nie czeka na wybawców, ale sama bierze blaster w dłonie i walczy ze szturmowcami, przedstawicielami mrocznego Imperium. Brawurowo zagrana przez Carrie Fisher bohaterka na każdym kroku zrywała z oczekiwaniami, rozstawiała po kątach postaci klasycznie pasowane na protagonistów opowieści z odległej galaktyki, pozostając nią do części dziewiątej i śmierci zaraz po odtwórczyni roli. W "Nowej nadziei" wątek Lei jest centralną osią filmu, ponieważ na próbie uratowania Organy z rąk Imperatora i Dartha Vadera skupiają się wysiłki Luke'a Skywalkera, Hana Solo, jego futrzanego kompana i dwóch archaicznych droidów.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones