Najlepsze filmy o modzie. Top 15 filmów, które warto obejrzeć

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+o+modzie.+Top+15+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+warto+obejrze%C4%87-143152
Najlepsze filmy o modzie. Top 15 filmów, które warto obejrzeć
Jak mawiała Coco Chanel, "moda nie istnieje wyłącznie w ubiorach". Słowa ikony mody zainspirowały nas do ułożenia rankingu najciekawszych filmów o modzie – wszak X muza pełna jest modowych inspiracji. Koniecznie sprawdźcie też nasze pozostałe rankingi. Znajdziecie wśród nich m.in. listę najlepszych filmów o starożytności, najlepszych filmów o robotach i najlepszych filmów o gotowaniu

RANKING FILMÓW O MODZIE


W rankingu filmów o modzie nie może zabraknąć takich kultowych produkcji jak "Diabeł ubiera się u Prady" czy "Seks w wielkim mieście". Znajdziecie tu oczywiście filmy o modelkach ("Neon Demon"), a także niejeden film dokumentalny, którego bohaterami będą sławni projektanci mody ("McQueen"), wpływowe redaktorki ("Wrześniowy numer") czy ikony mody ("Iris"). 

Lubicie filmy o modzie? Który film o modzie jest waszym ulubionym? A może uważacie, że w naszym zestawieniu powinny się znaleźć jakieś inne filmy o modzie? Czekamy na wasze uwagi w komentarzach.

Yves Saint Laurent, który po śmierci Christiana Diora stanął na czele domu mody Dior, jest bohaterem licznych produkcji filmowych. Znajdziecie wśród nich zarówno dramaty biograficzne, takie jak "Saint Laurent" czy "Szalona miłość – Yves Saint Laurent", jak i filmy dokumentalne. Reżyser "Yves Saint Laurent" prezentuje sylwetkę genialnego projektanta, nie pomijając jednak jego demonów ani słabości. Wpisując biografię bohatera w ramy melodramatu, tworzy przejmujący portret artysty, którego prace mogliśmy podziwiać nie tylko na czerwonych dywanach, ale także w takich kultowych dziełach jak "Piękność dnia" czy "Różowa pantera".

"Seks w wielkim mieście" dokonał prawdziwego przełomu w mówieniu o obyczajowości mieszkańców współczesnych metropolii. Emitowany w latach 1998–2004 serial opowiadał o grupie przyjaciółek z Nowego Jorku spotykających się, by plotkować o swoim życiu erotycznym. Scenariusz powstał na podstawie bestsellerowej powieści Candace Bushnell, a w główne role wcieliły się Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Cynthia Nixon i Kristin Davis. Znane z wyrazistego stylu i bezkompromisowych poglądów bohaterki zyskały grono oddanych wielbicielek. Wśród nich nie zabrakło redaktorek najważniejszych czasopism poświęconych modzie, które chętnie prezentowały najlepsze stylizacje Carrie i jej koleżanek i podpowiadały czytelniczkom, jak osiągnąć podobny efekt. Film domykający losy bohaterek serialu z pewnością przypadnie do gustu fankom serialu.

Filmy Nicolasa Windinga Refna słyną z wysmakowanej warstwy wizualnej. Nie inaczej jest w przypadku "Neon Demon" – to film o modelkach, który pokazuje świat mody jako mroczne i niebezpieczne miejsce. Nie brakuje w nim wysmakowanych kadrów, które mogłyby zawisnąć na ścianach eleganckiej galerii. Uzupełnieniem zimnych neonowych barw jest elektroniczna muzyka.  Jak napisał nasz recenzent, świat mody jest w tym filmie nęcący i odpychający jednocześnie, żarłoczny jak czarna dziura i zarazem pozbawiony grawitacji. Myślcie o "Neon Demon" jak o połączeniu "Czarnego łabędzia", "Under the Skin", późnego Lyncha i paryskiego tygodnia mody. O ile jesteście w stanie.

Sacha Baron Cohen to człowiek, którego można kochać lub nienawidzić, z pewnością jednak nie można odmówić mu talentu komediowego. "Brüno" to podobnie jak kultowy "Borat" szalona komedia udająca film dokumentalny.  Wcielając się w austriackiego dziennikarza modowego, komik znów bezpardonowo punktuje nasze wady, obnażając absurdy zakorzenione w naszym społeczeństwie. Być może żarty Larry'ego Charlesa i Cohena nie są najwyższych lotów, koniec końców "Brüno" zostawia nas jednak z gorzką refleksją.

"Wrześniowy numer" (oryg. "The September Issue") to dokument przybliżający sylwetkę Anny Wintour. Redaktor naczelna amerykańskiego "Vouge'a", czyli tzw. Biblii mody, jest jedną z najbardziej wpływowych osób w branży i pierwowzorem apodyktycznej Mirandy Priestly z kultowego filmu "Diabeł ubiera się u Prady". Film, który zadebiutował w 2009 roku na Festiwalu Filmowym Sundance, przedstawia kulisy pracy bohaterki nad jednym z najważniejszych wydań magazynu. W produkcji wzięły udział takie sławy jak Oscar De La Renta, John Galliano czy Jean-Paul Gaultier.

"Zoolander" to kolejny prześmiewczy film o modzie w naszym rankingu, który świat mody przedstawia w krzywym zwierciadle. Choć humor w "Zoolanderze" nie jest najwyższych lotów, często opiera się bowiem na stereotypowym postrzeganiu osób pracujących w branży modowej, w filmie nie brakuje błyskotliwych gagów, jak np. pojedynek modeli. Ben Stiller, wcielający się w zakochanego w sobie modela Dereka Zoolandera jest tu w szczytowej formie. Towarzyszą mu Owen Wilson i Will Ferrell, a w pomniejszych rolach możemy zobaczyć plejadę gwiazd, m.in. Davida Bowie'ego, Victorię Beckham, Donatellę Versace czy Donalda Trumpa.

Tak, wiemy, że określenie "ikona stylu" w 9,5 przypadków na 10 jest nadużyciem. Jeśli jednak mielibyśmy wybrać jedną osobę, wobec której można go użyć z czystym sumieniem, byłaby nią Iris Apfel. Dokument Alberta Mayslesa jest wnikliwym portretem ekscentrycznej i znanej z wyrazistego stylu bohaterki. Swoim sposobem bycia Iris Apfel udowadnia, że wiek to tylko liczba. Uwaga! Entuzjazm, z jakim bohaterka podchodzi do kolejnych wyzwań, jest zaraźliwy, a obejrzenie poświęconego jej dokumentu zazwyczaj skutkuje dołączeniem do grona jej wiernych fanów!

W rankingu filmów o modzie nie mogło zabraknąć "Pret a porter". Reżyser Robert Altman zgromadził na planie plejadę gwiazd. Sophia Loren, Kim Basinger, Marcello Mastroianni czy Julia Roberts to tylko niektóre z nich. Na targowisku próżności, w jakie zmienia się Paryż podczas corocznych pokazów mody, dochodzi do tajemniczej śmierci jednej z najważniejszych osób w branży. Czy to wypadek? A może morderstwo? Znany z upodobania do polifonicznych narracji Altman zręcznie żongluje kolejnymi wątkami, sprawiając, że dobrze skrojoną komedię z wątkiem kryminalnym ogląda się z przyjemnością

Grana przez Islę Fisher Becky z "Wyznań zakupoholiczki" to bliska krewna Elle Woods, czyli "Legalnej blondynki". Moda jest największą pasją beztroskiej dziewczyny, która nie potrafi oprzeć się jedwabnym apaszkom, stylowym sukienkom i designerskim dodatkom. Niestety upodobanie do produktów ekskluzywnych marek niesie ze sobą przykre konsekwencje w postaci debetu na koncie i zablokowanych kart płatniczych. Nieoczekiwaną szansą dla bohaterki staje się posada redaktorki w piśmie poświęconym finansom. Czy słynąca z rozrzutności dziewczyna odnajdzie się w roli ekspertki od oszczędzania?

Film Craiga Gillespie'ego pokazuje drogę młodej Estelli, dziewczynki o niezwykłych, dwukolorowych włosach, na modowy szczyt. Estella, szerszej publiczności znana jako Cruella DeMon, zasłynęła jako okrutna dyktatorka mody dla szałowego looku gotowa pozbawić życia dziesiątki szczeniąt. Grana przez charyzmatyczną Emmę Stone bohaterka wkracza do świata mody z wykopem, a jako niepokorna skandalistka natychmiast ściąga na siebie uwagę mediów, co nie podoba się wiodącej do tej pory prym Baronowej. Twórcy "Cruelli" w błyskotliwy sposób nawiązują do projektów Vivienne Westwood, a przy okazji odczarowują jeden z najsłynniejszych czarnych charakterów Disneya.

Tłem dla wydarzeń przedstawionych w "Projektantce" jest australijska prowincja lat 50. XX wieku. Reżyserka Jocelyn Moorhouse zręcznie zszywa pozornie niepasujące do siebie gatunki – western, melodramat, komedię – tworząc stylową opowieść o przepracowywaniu traumy z dzieciństwa, zemście i powrocie do korzeni. Uwielbiana przez nas Kate Winslet wspaniale oddaje złożoność swojej bohaterki, słynnej projektantki, która wracając w rodzinne strony z Paryża, podejmuje się misji odmienienia otaczającej jej rzeczywistości. Pomogą jej w tym szyte przez nią eleganckie stroje. W końcu nie od dziś wiadomo, że "jak cię widzą tak cię piszą" . 

Samobójcza śmierć Alexandra McQueena wstrząsnęła całym światem. Twórcy poświęconego projektantowi dokumentu analizują jego fenomen, snując jednocześnie dwie historie. Jedna z nich to opowieść o prostym chłopaku, który dzięki niezwykłemu talentowi wyrwał się z robotniczej dzielnicy Londynu, stając na czele francuskiego domu mody Givenchy. Druga przedstawia nierówną walkę z depresją i nałogami, samotność i dążenie do destrukcji mimo oszałamiających sukcesów. Ian Bonhôte i Peter Ettedgui wnikliwie przyglądają się kolejnym kolekcjom i pokazom McQueena, prezentując stojące za nimi historie.  Po seansie ich filmu jesteśmy pewni, że diabeł wcale nie ubierałby się u Prady. Wolałby drapieżne i szokujące kreacje McQueena.

Film "Diabeł ubiera się u Prady" powstał na podstawie powieści Lauren Weisberger, która opisała swoje doświadczenia na stanowisku astystentki Anny Wintour. Grana przez Meryl Streep Miranda Priestly nie jest łatwą szefową, o czym dobitnie przekonuje się Andy (Anne Hathaway) – prostolinijna dziewczyna z pisarskimi ambicjami, której nigdy nie ciągnęło do świata mody. Film został nominowany do Oscara w dwóch kategoriach (najlepsza aktorka pierwszoplanowa i najlepsze kostiumy), niestety nie zdobył ani jednej statuetki. Meryl Streep przegrała z wcielającą się w królową Elżbietę II Helen Mirren, a Patricia Field z wielokrotnie nagradzaną Mileną Canonero odpowiedzialną za stroje noszone przez Kirsten Dunst w "Marii Antoninie".

Bohaterką musicalu Stanleya Donena, będącego filmową adaptacją broadwayowskiego hitu, jest grana przez ikonę stylu Audrey Hepburn Jo. Życie pracującej w księgarni skromnej dziewczyny zmienia się, gdy pewnego dnia spotyka fotografa Dicka Avery'ego (w tej roli Fred Astaire). Mężczyzna uważa, że Jo świetnie sprawdziłaby się jako modelka i proponuje jej wyjazd do Paryża. Bohaterka, choć początkowo nie jest entuzjastką tego pomysłu, ostatecznie wyraża zgodę na wyjazd. Ubrana w stroje Givenchy Hepburn, która w młodości trenowała balet, błyszczy u boku legendarnego Astaire'a.

Ukoronowaniem naszego rankingu filmów o modzie jest "Nić widmo" Paula Thomasa Andersona z brawurowymi rolami Daniela Day-Lewisa i Vicky Krieps. W modernistycznej opowieści o relacji krawca noszącego znamienne nazwisko Woodcock (Sigmunt Freud lubi to) i jego muzy odnajdujemy elementy baśni, hitchcockowskie dreszcze, a nawet przewrotną komedię romantyczną. Naszym zdaniem członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej popełnili życiowy błąd, przyznając dziełu tylko jedną statuetkę – za kostiumy będące projektem Marka Bridgesa.