Najlepsze filmy o narkotykach. Top 15 filmów, które warto zobaczyć 

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+o+narkotykach.+Top+15+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+warto+zobaczy%C4%87%C2%A0-137877
Najlepsze filmy o narkotykach. Top 15 filmów, które warto zobaczyć 
Ponure dramaty, szalone komedie, mroczne thrillery oraz wstrząsające biografie. Filmowcy chętnie poruszają temat narkomanii i narkotyków - na tyle chętnie, że ułożyliśmy dla Was listę 15 obowiązkowych filmów, które musicie zobaczyć, jeśli interesujecie się tym zagadnieniem. 

Zobacz też nasze inne zestawienia: najlepsze filmy o psychopatachnajlepsze filmy na podstawie książeknajlepsze filmy o II wojnie światowej

NAJLEPSZE FILMY O NARKOTYKACH


Dokonując wyboru, kierowaliśmy się wagą i znaczeniem filmu, jego popularnością, walorami realizacyjnymi, a także podejściem do trudnego tematu uzależnienia od narkotyków oraz narkobiznesu. Znajdziecie tutaj dokumenty i fabuły, kino europejskie i amerykańskie, filmy na podstawie książek oraz oryginalnych pomysłów. Dajcie znać w komentarzach, które z wymienionych produkcji wstrząsnęły Wami najbardziej. 

Absolutny i nieśmiertelny klasyk - manifest pokolenia, opowieść o życiu na pełnym gazie, bolesna kronika uzależnienia (głównie od heroiny, ale bohaterowie nie są wybredni). "Trainspotting", film o chłopakach z Edynburga, którzy wkraczają w dorosłość i narkotyzują się bez wyboru, to przede wszystkim rewelacyjne aktorstwo, fenomenalna muzyka i montaż, który przeszedł do historii. Ale również błyskotliwa społeczna krytyka oraz zwiastun paru wielkich karier. Za kamerą Danny Boyle. W rolach głównych Ewan McGregor, Robert Carlyle, Kelly McDonald, Ewen Bremner.
 
"Traffic", czyli narkotykowy biznes w obiektywie mistrza Stevena Soderbergha. Wielopoziomowa analiza jego struktur oraz ciągła zmiana perspektywy - od marko do mikroskali. W tej świetnej, polifonicznej historii życie każdego z bohaterów związane jest w jakimś stopniu z narkotykami. Dilerzy, narkomani, kartele, pośrednicy, politycy - reżyser przeplata kolejne wątki i pokazuje świat opleciony narkotykową siecią, z którego nie ma ucieczki. W rolach głównych same gwiazdy: Michael Douglas, Catherine Zeta Jones, nagrodzony Oscarem Benicio Del Toro i Don Cheadle.
 
Zaczyna się niewinnie - od kilku niespełnionych marzeń, paru szemranych interesów, letniej nudy. Ale bohaterowie "Requiem dla snu" bardzo szybko zaczynają płacić za swój nałóg wysoką cenę. Uzależnia marihuana, kokaina i heroina, ale też wielki, niemożliwy do zrealizowania sen o sukcesie. W 2000 roku Darren Aronofsky wszedł tym filmem do reżyserskiej ekstraklasy i stworzył estetyczną metaforę współczesności. Ale nie byłoby tego sukcesu, gdyby nie rewelacyjne zdjęcia Matthew Libatique'a, hipnotyzująca muzyka Clinta Mansella oraz aktorski popis kwartetu Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Ellen Burstyn.

Ah, "Las Vegas Parano"! Dzika podróż do narkotykowego piekła, nieba i czyśćca. W roli kapitana - Terry Gilliam, jako naćpani do nieprzytomności pasażerowie - Johnny Depp i Benicio del Toro. A ponad nimi - duch bitnikowskiej legendy, Huntera S. Thompsona. Przygoda życia? Raczej pęd ku śmierci - tyle że naprawdę, naprawdę zabawny. "Las Vegas Parano" to uzależnienie jako literacka oraz egzystencjalna transgresja i zarazem najlepszy "tripowy" film w dziejach kina.
"Wolność jest darem boga", dokument Cezarego Ciszewskiego, to wstrząsająca relacja z podróży do najniższego kręgu piekła. Ciszewski, dziennikarz, poeta i reżyser, przeniknął do hermetycznego środowiska heroinistów, zajmujących jedną z opuszczonych, warszawskich kamienic przy ul. Foksal. Jego wysiłek został okupiony najwyższym poświęceniem - uzależnieniem, nieuleczalną chorobą, wreszcie - desperacką próbą wyrwania się z kręgu heroinistów. Obraz nałogu, który wyłania się z jego filmu, zostanie pod waszymi powiekami na długie lata.
 
Jeden z wczesnych filmów Gusa Van Santa, oparty na niepublikowanych wspomnieniach kryminalisty i narkomana Jamesa Fogle'a. Główny bohater (w tej roli Matt Dillon) wraz z dziewczyną (Kelly Lynch) spędzają czas na bujaniu się po mieście, obrabianiu aptek i odurzaniu się zrabowanymi substancjami. Oczywiście, do czasu. Wkrótce tragiczny w skutkach wypadek sprawi, że będą musieli przewartościować swoje życie. I jak to u Van Santa bywa, narkotyki nie są tutaj głównym problemem - chodzi raczej o komunikacyjną niemoc i okrutny społeczny układ, który wyrzucił bohaterów poza nawias.
 
"Narkomani" to żelazna klasyka - jeden z ważniejszych filmów tzw. Nowego Hollywood oraz niedościgniony wzór empatycznego kina poruszającego problem narkomanii. Bezdomna dziewczyna wiąże się z ulicznym złodziejaszkiem, a ich miłość zostaje wystawiona na najcięższą z prób. Za kamerą weteran Jerry Schatzberg. W rolach głównych Al Pacino oraz nagrodzona na festiwalu w Cannes, fantastyczna Kitty Winn.
 
Pierwsza część jednej z najlepszych trylogii w historii kina. Dealer narkotyków Frank ma zaledwie tydzień, by odzyskać powierzony mu towar - stawką jest jego życie. A widz ma niemal dwie godziny na zwiedzanie kopenhaskiego podziemia i zachwyt nad reżyserskimi umiejętnościami Nicolasa Windinga Refna ("Drive", "Neon Demon"). W głównego bohatera wcielił się Kim Bodnia. A jednego z drugoplanowych gangsterów zagrał Mads Mikkelsen - film okazał się dlań trampoliną do wielkiej, międzynarodowej kariery.
 
Lata mijają, a adaptacja wstrząsającego reportażu, zapisu rozmów z narkomanką Christiane F., pozostaje jedną z najmocniejszych historii o uzależnieniu, jaką zobaczycie na ekranie. Prostytucja, kradzieże, rozboje - tytułowy dworzec jest niemym świadkiem szokujących wydarzeń, zaś jego rezydenci, szukające azylu i ucieczki przed światem dzieci, to społeczne wyrzutki, których nikt nie potrafi wyciągnąć z bagna - zwłaszcza usatysfakcjonowany doraźnymi sukcesami rząd. Reżyserem "My, dzieci z dworca Zoo" jest Uli Edel. W głównej roli zadebiutowała Natja Brunckhorst.
 
Kultowy pisarz Philip K. Dick nie stronił od substancji psychoaktywnych, a "Przez ciemne zwierciadło" jest tego szalonym i surrealistycznym świadectwem. Tajemnicza substancja A rozprzestrzenia się niczym plaga, zaś szukający jej źródeł policjant sam wpada w niebezpieczny nałóg. Za tę dziką przejażdżkę w konwencji rotoscopingowego komiksu odpowiada twórca "Boyhood" Richard Linklater. W rolach głównych hollywoodzka śmietanka - Keanu Reeves, Woody Harrelson, Robert Downey Jr, Winona Ryder.
 
Tybetańska Księga Umarłych, halucynogenne odjazdy, rozjarzone neonami Tokio, pijackie rozmowy o wielkich abstrakcjach, seks, przemoc, techno... "Wkraczając w pustkę" nie jest najlepszym filmem Gaspara Noego ("Nieodwracalne"), ale to bez dwóch zdań jedna z najśmielszych prób uchwycenia "logiki" narkotykowego odjazdu. Głównym bohaterem jest "uwolniony" z własnego, rozprutego kulami, ciała narkotykowy diler - jego dusza lewituje nad miastem, podgląda znajomych i nieznajomych, zaś przeszłość, teraźniejszość i przyszłość kondensują się w jednym punkcie. Zapnijcie pasy.
 
Kiedyś Cheech i Chong, dziś - James Franco i Seth Rogen. "Stonerska" komedia nie miała się na ekranie lepiej. Otuleni chmurą marihuanowego dymu bohaterowie - zblazowany doręczyciel sądowy oraz jego odklejony od rzeczywistości diler - uciekają przed policją i gangsterami, rozprawiają o życiu i ładują się w coraz większe kłopoty. A reżyser David Gordon Green pokazuje, że nie ma takiego problemu, którego nie byłoby łatwiej rozwiązać po wypaleniu pokaźnego skręta. Wątpliwa teza, ale jaki zabawny film!
 
Słynny plakat i zapomniany film. Niesłusznie zapomniany, moglibyśmy dodać. "Maria łaski pełna", historia dziewczyny zmuszonej ciężką sytuacją życiową do przemytu narkotyków (w tej roli wybitna Catalina Sandino Moreno), opowiada o mrokach narkobiznesu z intymnej perspektywy bohaterki. Reżyser Joshua Marston nie ocenia jej, nie moralizuje, a nas nie próbuje emocjonalnie szantażować. To głęboko empatyczne i humanistyczne kino, które pokazuje, że spoglądanie na kwestię przemytu przez matrycę zer i jedynek do niczego nie prowadzi.
 
Film, który przeszedł bez echa. A szkoda, bo to sążnisty dramat z doskonałą, nominowaną do Oscara rolą Ryana Goslinga oraz świetną Shareeką Epps. Bohaterem jest uzależniony od narkotyków nauczyciel historii, który nawiązuje przyjaźń ze swoją 13-letnią uczennicą. Temat ryzykowny, wymagający czułości oraz reżyserskiego polotu. Na szczęście, późniejszy współreżyser "Kapitan Marvel", Ryan Fleck, okazał się odpowiednim facetem do tej roboty.
 
Filmy o narkotykach dzielą się z grubsza na te, po których musimy wziąć prysznic oraz na te, po których bez trudu ruszamy dalej z życiem. Kultowy "Blow" Teda Demme'a należy do tej drugiej grupy. Ale trudno go nie lubić. Może dlatego, że biografia narkotykowego barona George'a Junga to film romantyczny i ekscytujący. Albo z powodu fotogenicznego duetu Johnny Depp - Penelope Cruz w rolach głównych. Albo po prostu lubimy binarne historie z jasnym morałem. Narkotyki są złe. Ich przemyt - jeszcze gorszy. Amen.