Box Office USA: Wielki "Avatar" (i "Marty" też)

W Hollywood panuje ekstaza. Tak dobrych wieści dla kin (i wytwórni filmowych) nie było od dawna. Amerykanie postanowili spędzić tegoroczne święta Bożego Narodzenia w kinach. Co więcej, wszystkie propozycje przygotowane przez dystrybutorów spotkały się z ciepłym przyjęciem widzów. Ktokolwiek wyrokował klapę trzeciego "Avatara" bazując na słabszym otwarciu, ten okazał się w błędzie. Cały mijający tydzień był bardzo udany dla widowiska Jamesa Camerona. Tylko w czasie drugiego weekendu "Ogień i popiół" zgarnął 64 mln dolarów. A to oznacza spadek zaledwie o 28%. Dla porównania "Istota wody" straciła 52%. Po 10 dniach wyświetlania wynik 217 mln dolarów pozwolił filmowi wspiąć się do pierwszej dziesiątki najbardziej kasowych premier 2025 roku. A specjaliści są pewni, że pierwszy weekend 2026 roku będzie dla widowiska równie udany. Filmy 2025 roku z wpływami powyżej 100 mln dolarów # Tytuł zarobił w sumie otwarcie liczba kin premiera VOD budżet 1 Minecraft: Film $423,9 $162,8 4,289 4.04 13.05 $150 2 Lilo & Stitch $423,8 $146,0 4,410 23.05 22.07 $100 3 Superman $354,2 $125,0 4,275 11.07 15.08 $364* 4 Jurassic World: Odrodzenie  $339,6 $92,0 4,324 2.07 5.08 $180 5 Wicked: Na dobre  $331,6 $147,0 4,115 21.11 - $165 6 Zwierzogród 2 $321,4 $100,3 4,000 26.11 - $150 7 Grzesznicy $279,7 $48,0 3,347 18.04 3.06 $90 8 Fantastyczna 4: Pierwsze kroki $274,3 $117,6 4,125 25.07 23.09 $200 9 Jak wytresować smoka $263,0 $84,6 4,373 13.06 15.07 $150 10 Avatar: Ogień i popiół (NOWOŚĆ)  $217,7 $89,2 3,800 19.12 - $400 10 Kapitan Ameryka: Nowy wspaniały świat (-1) $200,5 $88,8 4,105 14.02 15.04 $380 11 Mission: Impossible—The Final Reckoning (-1) $197,4 $64,0 3,861 23.05 19.08 $400 12 Thunderbolts* (-1) $190,3 $74,3 4,330 2.05 1.07 $180 13 F1: Film (-1) $189,5 $57,0 3,732 27.06 22.08 $300 14 Obecność 4: Ostatnie namaszczenie (-1) $177,8 $84,0 3,802 5.09 7.10 $55 15 Zniknięcia (-1) $151,6 $43,5 3,631 8.08 9.09 $38 16 Oszukać przeznaczenie: Więzy krwi (-1) $138,1 $51,6 3,523 16.05 17.06 $50 17 Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Infinity Castle (-1) $134,4 $70,6 3,342 12.09 - $20 18 Pięć koszmarnych nocy 2 (-1) $119,0 $64,0 3,579 5.12 23.12 $51 *Niektóre źródła podają 225 mln Świetne wiadomość dotarły również do siedziby Lionsgate'u. "Pomoc domowa" w drugi weekend straciła zaledwie 19%. Jest niemal pewne, że za tydzień będzie to już najbardziej kasowa premiera 2025 roku studia Lionsgate. Aktualnie przegrywa z "Iluzją 3" i "Balleriną". Oczywiście najlepiej z ubiegłotygodniowych nowości wypadł "Wielki Marty", który po pobiciu rekordu otwarcia roku w wąskiej dystrybucji teraz rozbija bank zgarniając 17,6 mln dolarów w czasie pierwszego weekendu w szerokiej dystrybucji. Dla A24, które zaliczyło w minionym roku kilka bolesnych box-office'owych rozczarowań, jest to fantastyczna wiadomość. Tylko "Civil War" przyniosło wytwórni w jeden weekend więcej kasy. Poświąteczny weekend jest też rewelacyjny dla starszych tytułów. Wpływy "Zwierzogrodu 2" wzrosły aż o 35%, przez co film z piątej lokaty awansował na drugą, zaś "Wicked: Na dobre" zgarnął o 8% więcej niż przed tygodniem i to pomimo informacji, że już od wtorku będzie go można kupić lub wypożyczyć na platformach streamingowych. Spośród nowości tygodnia najlepszy wynik osiągnęła komedia "Anakonda". W sam weekend film zarobił 14,6 mln dolarów. Ponieważ premierę miał w pierwszy dzień Bożego Narodzenia, a pokazy przedpremierowe już w Wigilię, to w sumie na koncie ma 23,7 mln dolarów. Dla reżysera oznacza to, że już za chwilę zostanie najbardziej kasowym filmem w jego karierze. Aktualnym rekordzistą jest bowiem "Ten niezręczny moment", który ponad dekadę temu zarobił w USA 26 milionów dolarów. Druga z nowości nie ma zbyt imponującego wyniku, ale przestrzegamy przed jej szybkim skreśleniem "Song Sung Blue" zarobił na dzień dobry tylko 7,6 mln dolarów (12 mln od premiery w czwartek). Co jednak istotne u widzów, którzy go widzieli, film wzbudził zachwyty i dostał A w CinemaScore. W efekcie ostateczny wynik może być nawet dziesięciokrotnie lepszy od otwarcia. Wystarczy tylko wspomnieć "Króla rozrywki", innej świątecznej premiery ze śpiewającym Hugh Jackmanem. Tamten film na otwarcie zarobił 8,8 mln dolarów, a w sumie tylko w Ameryce zgarnął 174,3 mln dolarów. Box Office USA: 26-28 grudnia 2025 # Tytuł zarobił w weekend zarobił w sumie tyg. na ekranie kina 1 Avatar: Ogień i popiół  $64,0 $217,69 2 3800 2 Zwierzogród 2  (+3) $20,0 $321,81 5 3370 3 Wielki Marty (+6) $17,52 $28,29 2 2668 4 Pomoc domowa (-1) $15,4 $46,46 2 3042 5 Anakonda (NOWOŚĆ)  $14,55 $23,65 1 3509 6 David (-4) $12,69 $49,75 2 3118 7 SpongeBob: Klątwa pirata (-3) $11,2 $38,17 2 3570 8 Song Sung Blue (NOWOŚĆ)  $7,6 $12,03 1 2578 9 Wicked: Na dobre (-2) $5,26 $331,62 6 2008 10 Pięć koszmarnych nocy 2 (-4) $4,4 $118,97 4 2280 *wynik otwarcia z samego weekendu Pierwszy weekend roku 2026 nie ma zaplanowanych dużych premier. Do szerszej dystrybucji ma trafić thriller "Zaraza", który w ten weekend zadebiutował w dwóch kinach i zarobił mało imponujące 21,2 tys. dolarów (36,5 tys. od czwartku).

Nie żyje Brigitte Bardot. Ikona francuskiego kina miała 91 lat

W wieku 91 lat zmarła Brigitte Bardot – modelka, piosenkarka i aktorka, która po zakończeniu kariery poświęciła się walce o prawa zwierząt. Międzynarodowy rozgłos przyniosły jej występy w takich filmach jak "I Bóg stworzył kobietę" Rogera Vadima, "Prawda" Henriego-Georges'a Clouzota czy "Pogarda" Jeana-Luca Godarda. Dzięki kreacjom seksualnie wyzwolonych hedonistek stała się jednym z najbardziej znanych symboli seksu lat 50. i 60.     Brigitte Bardot na planie "Pogardy" Jeana-Luca GodardaKim była Brigitte Bardot? Początki karieryBrigitte Bardot urodziła się 28 września 1934 roku w Paryżu. We wczesnej młodości trenowała balet. Karierę zaczynała jako modelka, pozując dla francuskiej edycji magazynu "Elle". Na wielkim ekranie zadebiutowała w 1952 roku epizodem w komedii "Wioska w Normandii" Jeana Boyera. Jeszcze w tym samym roku pojawiła się w tytułowej roli w filmie "Manina, dziewczyna bez zasłon". Dzięki występowi w głośnym "I Bóg stworzył kobietę" stała się obiektem zainteresowania francuskich intelektualistów. Simone de Beauvoir poświęciła jej esej "Syndrom Lolity", w którym określiła ją mianem "lokomotywy historii kobiet". Brigitte Bardot – najważniejsze roleBrigitte Bardot zagrała w ponad 40 produkcjach. W drugiej połowie lat 50. popularnością we Francji cieszyły się komedie z jej udziałem – "Nieznośna dziewczyna", "Stokrotka" czy "La Mariée est trop belle" z Louisem Jourdanem. Przełomem dla młodej aktorki był jednak debiut reżyserski Rogera Vadima (prywatnie jej ówczesnego męża), czyli melodramat "I Bóg stworzył kobietę", w którym partnerowali jej Jean-Louis Trintignant i Curd Jürgens.  Rola w "Prawdzie" przyniosła Brigitte Bardot nagrodę David di Donatello. Wkrótce Brigitte Bardot miała okazję udowodnić, że odnajduje się także w rolach dramatycznych. Dramat sądowy "Prawda" Henriego-Georges'a Clouzota w 1961 roku był nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Jean-Luc Godard obsadził ją w "Pogardzie" na podstawie powieści Alberto Moravii.  W 1965 roku do kin trafiła pierwsza amerykańska produkcja z Brigitte Bardot. Komedia "Droga Brigitte" opowiadała o synu profesora (James Stewart), którego największym marzeniem było poznać francuską aktorkę. Bardot pojawiła się w nim tylko w niewielkiej roli, a sam film nie był wielkim hitem. Brigitte Bardot i Sean Connery w westernie "Shalako" Większą popularność przyniosły jej występy w europejskich koprodukcjach – "Życiu prywatnym", w którym partnerowała Marcello Mastroianniemu, oraz westernach "Viva Maria!", "Shalako" i "Królowe Dzikiego Zachodu". Ukoronowaniem kariery Brigitte Bardot była tytułowa rola w dramacie Rogera Vadima "Gdyby Don Juan był kobietą". Po nim pojawiła się jeszcze tylko w jednym filmie. Był nim romans kostiumowy "Bardzo ładna i bardzo wesoła historia Colinota Trousse-Chemise". Brigitte Bardot – nagrodyZa rolę w "Prawdzie" Brigitte Bardot otrzymała przyznawaną przez Włoską Akademię Filmową nagrodę David di Donatello. Występ w "Viva Maria!" Louisa Malle'a przyniósł jej z kolei nominację do nagrody BAFTA. W 1985 roku przyznano jej będący najwyższym we Francji odznaczeniem Order Legii Honorowej, aktorka odmówiła jednak jego przyjęcia.