Najlepsze filmy o kosmosie. Top 20 filmów, które warto obejrzeć

autor: /
Najlepsze filmy o kosmosie. Top 20 filmów, które warto obejrzeć
Jakie były najlepsze filmy o kosmosie? Zobaczcie listę, na której znalazły się takie tytuły, jak m.in. "2001: Odyseja kosmiczna", "Obcy - 8. pasażer Nostromo", "Apollo 13" czy "Ukryty wymiar". Rzućcie też koniecznie okiem na listy najlepszych filmów o wampirach i najlepszych filmów na podstawie książek.

RANKING NAJLEPSZYCH FILMÓW O KOSMOSIE

"Kosmos - ostateczna granica", mawiał kapitan Kirk. Którzy twórcy kina przekroczyli ją najskuteczniej? W naszym rankingu najlepszych filmów o kosmosie spotykają się Stanley Kubrick i Christopher Nolan, Alfonso Cuarón i Ron Howard, Ridley Scott i Andriej Tarkowski. Są tu "Gwiezdne wojny" i "Star Trek", "Moon" i "Ukryty wymiar", "Obcy - 8. pasażer Nostromo" i "2001: Odyseja kosmiczna". Są obcy i obce planety, statki kosmiczne i astronauci, Księżyc i słońce, Apollo 11 i Apollo 13, nauka i fikcja. Zapraszamy na wyprawę do przestrzeni kosmicznej w poszukiwaniu najlepszych filmów science-fiction (i nie tylko). Przed Wami najlepsze filmy o kosmosie.

20
plakat filmu Podróż na Księżyc

Podróż na Księżyc

Le voyage dans la lune
7,7 18 440 ocen społeczności 7 368 chce zobaczyć
"Podróż na Księżyc" przypomina, że kino pozwalało wyruszyć w kosmos na długo zanim udało się to w rzeczywistości. Na liście nie mogło zabraknąć pierwszego filmu science-fiction w historii (choć oczywiście więcej tu "fiction" niż "science"). Georges Méliès pokazuje, jak kinowe efekty specjalne mogą spełnić marzenia ludzkości, wyprzedzając NASA o ponad 60 lat. Grupa naukowców udaje się na Księżyc. Po wylądowaniu tamtejsi mieszkańcy biorą ich do niewoli.

19
plakat filmu Ad Astra
6,0 51 985 ocen społeczności 21 034 chce zobaczyć
"Ad Astra" wydobywa psychologiczny potencjał science-fiction i pokazuje podróż w kosmos jako wyprawę w głąb siebie. Reżyser James Gray przełamuje konwencję i opowiada o wizji podboju kosmosu jako o ślepym zaułku człowieczeństwa. A przy tym inscenizuje szereg niezapomnianych sekwencji, chociażby moment wizyty na Księżycu. Astronauta Roy McBride podróżuje przez Układ Słoneczny w celu odnalezienia zaginionego dwadzieścia lat wcześniej ojca. W obsadzie m.in. Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga.

18
plakat filmu Zakazana planeta

Zakazana planeta

Forbidden Planet
7,3 7 155 ocen społeczności 4 293 chce zobaczyć
"Zakazana planeta" dziś odrobinę trąci myszką, w swoim czasie był to film przełomowy. Bez niego nie powstałyby zapewne takie klasyki jak m.in. "Star Trek". Oto opowieść, która rozsnuła przed widzami spektakularną wizję ludzkości zdolnej do podróży w najdalsze zakątki kosmosu. Wysłana na planetę Altair ekspedycja odnajduje zaginionego doktora i jego córkę, jedynych ocalałych członków załogi statku "Bellerofont". Naukowiec skrywa jednak groźny sekret. W obsadzie m.in. Walter Pidgeon, Anne Francis, Leslie Nielsen.

17
plakat filmu Kosmiczne jaja

Kosmiczne jaja

Spaceballs
6,5 56 957 ocen społeczności 4 848 chce zobaczyć
Kto powiedział, że najlepsze filmy o kosmosie muszą być poważne? "Kosmiczne jaja" to film, w którym Mel Brooks robi sobie żarty z tradycji science-fiction, biorąc na celownik takie klasyki gatunku, jak m.in. "Gwiezdne wojny", "Star Trek", "Planeta małp" czy "Obcy - 8. pasażer Nostromo". Czy w kosmosie nikt nie usłyszy naszego śmiechu? Zły Lord Hełmofon rozkazuje porwać księżniczkę Vespę, by móc zdobyć bezcenne zapasy powietrza z jej rodzinnej planety. Lone Starr, za namową ojca dziewczyny, wyrusza na ratunek. W obsadzie m.in. Bill Pullman, Rick Moranis, John Candy.

16
plakat filmu W stronę słońca

W stronę słońca

Sunshine
6,7 40 487 ocen społeczności 14 215 chce zobaczyć
Danny Boyle łączy science-fiction, psychologiczny thriller i filozoficzny rozmach. "W stronę słońca" startuje z podobnego fabularnego punktu wyjścia, co "Armageddon". Ale to coś zupełnie innego od kowbojskiej przygody Michaela Baya: wizualnie imponująca opowieść o znikomości człowieka w obliczu ogromu wszechświata - i o jego desperackich próbach przetrwania w zimnej, mrocznej pustce kosmosu. Jest rok 2057, słońce zaczyna gwałtownie gasnąć. W kosmos wyrusza specjalna misja: grupa kosmonautów musi dostarczyć do gwiazdy ładunek jądrowy.

15
plakat filmu WALL·E
7,6 292 485 ocen społeczności 23 788 chce zobaczyć
Akcja "WALL.E'ego" zaczyna się na planecie Ziemi i ostatecznie na Ziemię wraca. Film studia Pixar pokazuje jednak nasz glob w perspektywie kosmicznej, opowiadając o ludzkości, która z desperacji wybrała ucieczkę do gwiazd. Nie brak tu też błyskotliwych nawiązań do klasyków science-fiction, którym przewodzi oczywiście "2001: Odyseja kosmicznaStanleya Kubricka. Daleka przyszłość. Ziemię opuszczoną przez ludzi próbuje uprzątnąć uroczy robot WALL.E. Pewnego dnia na planetę przybywa EVE – przepiękna, nowoczesna maszyna, która szuka oznak życia.

14
plakat filmu Strażnicy Galaktyki

Strażnicy Galaktyki

Guardians of the Galaxy
7,5 240 082 oceny społeczności 18 868 chce zobaczyć
"Strażnicy galaktyki" to błyskotliwe połączenie space opery z zadziorną komedią. Wyprawa w kosmos jest tu przede wszystkim szaloną przygodą i okazją do poznania kolejnych niesamowitych światów, planet i ras. Ale i początkiem prawdziwej przyjaźni. Po kradzieży potężnego artefaktu awanturnik Peter Quill, staje się celem Ronana, który pragnie wywołać wojnę w galaktyce. Aby przeżyć, łączy swoje siły z czterema innymi autsajderami. W obsadzie m.in. Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Bradley Cooper.

13
plakat filmu Kontakt

Kontakt

Contact
7,4 74 590 ocen społeczności 15 713 chce zobaczyć
"Kontakt" Roberta Zemeckisa przynosi bardzo przekonującą wizję pierwszego spotkania Ziemian z obcymi. Eksploracja kosmosu nie polega tu na zapierających dech w piersi podróżach w statku kosmicznym, tylko na skrupulatnej, niemal detektywistycznej pracy. W efekcie o sile filmu nie stanowią efekty specjalne, tylko emocjonalny ciężar kontaktu z pozaziemskim bytem. Ellie od lat prowadzi nasłuch kosmosu. W końcu odbiera sygnał nadany przez obcą cywilizację. W obsadzie m.in. Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods.

12
plakat filmu Ukryty wymiar

Ukryty wymiar

Event Horizon
6,9 43 617 ocen społeczności 11 749 chce zobaczyć
"Ukryty wymiar" to kolejna wyprawa do mrocznych zakamarków przestrzeni kosmicznej. Reżyser Paul W.S. Anderson sprawnie łączy horror i science fiction, pokazując, że statek kosmiczny może sprawdzić się całkiem dobrze jako gotyckie zamczysko z piekła rodem. Nawet jeśli jego film nie jest do końca spełniony, to i tak stanowi ambitną próbę - i wdzięczny materiał dla koszmarów. Rok 2047. Ekipa ratunkowa odnajduje statek Event Horizon, który zaginął 7 lat wcześniej w okolicach Neptuna. W obsadzie m.in. Laurence Fishburne, Sam Neill.

11
plakat filmu Gwiezdne wojny: Część IV - Nowa nadzieja
7,9 321 476 ocen społeczności 14 544 chce zobaczyć
"Gwiezdne wojny" lądują w rankingu oczko niżej niż "Star Trek", bo kosmos jest tu tylko scenerią dla mitycznej opowieści o walce dobra i złem. Mimo to George Lucas pokazuje, jak wiele może dokonać ludzka wyobraźnia i efekty specjalne, zaprzęgnięte do wykreowania całego kosmosu: każdy statek jest tu ikoniczny, każda obca rasa charakterystyczna, każda planeta unikalna, a każda sekwencja zapiera dech w piersi. Kosmiczny przewrót w historii kina. Złowrogie Imperium zawładnęło galaktyką. Uwięzionej przez Dartha Vadera księżniczce Lei z nieoczekiwaną pomocą przyjdą kosmiczny przemytnik Han Solo i młody Luke Skywalker.

10
plakat filmu Star Trek

Star Trek

Star Trek: The Motion Picture
6,9 10 707 ocen społeczności 3 040 chce zobaczyć
Pierwszy pełnometrażowy "Star Trek" to zaledwie pierwszy krok w kierunku "ostatecznej granicy", ale już tu mamy wszystkie najważniejsze elementy serii. Są Kirk i Spock, są ich wierni towarzysze, są obce rasy z najdalszych zakątków kosmosu. Jest statek Enterprise, jest klimat kosmicznej przygody i jest pozytywne, humanistyczne przesłanie. W kierunku Ziemi zmierza tajemniczy obiekt. Powstrzymać go próbuje załoga pod dowództwem kapitana Kirka. W obsadzie m.in. William Shatner, Leonard Nimoy.

9
plakat filmu Solaris

Solaris

Solyaris
7,3 9 898 ocen społeczności 12 867 chce zobaczyć
Andriej Tarkowski kręci film na podstawie słynnej książki Stanisława Lema i odnajduje w niej przede wszystkim filozoficzne pytania. Jego "Solaris" to opowieść o egzystencjalnych rozterkach człowieka w przestrzeni kosmicznej. Podróż w gwiazdy przypomina tu wyprawę do ludzkiej nieświadomości, bo Tarkowski intrygująco pokazuje, jak naukowe osiągnięcia prowadzą nas do granic racjonalnego myślenia. Na stację kosmiczną krążącą wokół planety Solaris przybywa Kris Kelvin, aby wyjaśnić niepokojące zachowanie załogi.

8
plakat filmu Marsjanin

Marsjanin

The Martian
7,6 275 461 ocen społeczności 34 310 chce zobaczyć
Ridley Scott po raz kolejny wyrusza w kosmos. Tym razem, zamiast straszyć, podnosi jednak na duchu. "Marsjanin", historia współczesnego Robinsona Crusoe, który utknął sam na bezludnej planecie, to przede wszystkim opowieść o potędze inwencji i instynktu przetrwania. Po nieudanej ekspedycji Mark zostaje sam na Marsie. Mimo znikomych zapasów oraz zerwanej łączności z dowództwem mężczyzna stara się przetrwać w trudnych warunkach. W obsadzie m.in. Matt Damon, Jessica Chastain, Jeff Daniels.

7
plakat filmu Apollo 13
7,4 222 340 ocen społeczności 27 988 chce zobaczyć
Houston, mamy problem - ale mamy też świetny film. Nie potrzeba konwencji science-fiction, by fascynująco opowiadać o lotach w kosmos - wystarczą fakty. Ron Howard przypomina w "Apollo 13" o słynnej nieudanej misji, wyciskając z jej historii maksimum dramatyzmu, odrobinę sentymentalizmu i garść refleksji na temat amerykańskiego snu oraz ducha wspólnoty. Podczas rutynowego lotu w kosmos na pokładzie statku Apollo 13 następuje wybuch. W obsadzie m.in. Tom Hanks, Bill Paxton, Kevin Bacon.

6
plakat filmu Moon

Moon

7,3 93 352 oceny społeczności 32 981 chce zobaczyć
Reżyser Duncan Jones odwiedza Księżyc i opowiada o dylematach, przed jakimi stanie człowiek przyszłości. W "Moon" najważniejsze nie są bowiem efekty specjalne, tylko sugestywny klimat kosmicznej samotności oraz pytania, jakie ona prowokuje. A także brawurowa rola Sama Rockwella. Sam Bell od trzech lat przebywa na stacji kosmicznej na Księżycu. Gdy jego misja dobiega końca, mężczyzna odkrywa, że nie jest sam. W obsadzie m.in. Sam Rockwell, Kevin Spacey.

5
plakat filmu Pierwszy człowiek

Pierwszy człowiek

First Man
7,2 66 650 ocen społeczności 33 446 chce zobaczyć
Zamiast pretekstu do patriotycznego powiewania flagą Damien Chazelle zobaczył w historii Apollo 11 swój ulubiony temat: obsesję perfekcji i idącą za tym samotność na szczycie. A przy tym pokazał lot w kosmos i lądowanie na Księżycu w sposób, jakiego jeszcze nie widzieliśmy: zarazem poetycko i realistycznie. "Pierwszy człowiek" to opowieść o życiu astronauty Neila Armstronga i jego legendarnej misji kosmicznej, dzięki której jako pierwszy człowiek stanął na Księżycu. W obsadzie m.in. Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke.

4
plakat filmu Interstellar
7,9 373 716 ocen społeczności 56 213 chce zobaczyć
Christopher Nolan w "Interstellar" bierze science-fiction na poważnie: serio jest zarówno tonacja filmu, jak i naukowy fundament opowieści. Nolan kłania się takim twórcom jak Kubrick, ale odbija w swoją stronę, robiąc z podróży w kosmos coś na kształt łamigłówki, zaginając czas i przestrzeń na własny autorski sposób. Życie ludzkości na Ziemi dobiega końca wskutek zmian klimatycznych. Grupa naukowców odkrywa tunel czasoprzestrzenny, który umożliwia poszukiwanie nowego domu. W obsadzie m.in. Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain.

3
plakat filmu Grawitacja

Grawitacja

Gravity
6,6 217 687 ocen społeczności 32 262 chce zobaczyć
Alfonso Cuarón pokazuje kosmos tak, jak nikt przed nim tego nie zrobił. "Grawitacja" genialnie zaciera granice: czasem trudno powiedzieć, gdzie kończy się praca operatora a zaczynają efekty specjalne albo w którym momencie dramatyczne okoliczności zewnętrzne ustępują wewnętrznemu dramatowi bohaterki. Jeden z najbardziej imersyjnych filmów w historii. Dwoje astronautów szuka sposobu przetrwania w przestrzeni kosmicznej, kiedy ich stacja zostaje prawie całkowicie zniszczona. W obsadzie m.in. Sandra Bullock, George Clooney.

2
plakat filmu Obcy - 8. pasażer
7,9 282 485 ocen społeczności 24 676 chce zobaczyć
Slogan filmu "Obcy - 8. pasażer Nostromo" słusznie ostrzegał, że "w kosmosie nikt nie usłyszy twojego krzyku". Ridley Scott odkrywa przed nami grozę podróży w nieznane. Wycieczka w kosmos nie jest tu przygodą, tylko harówką - albo horrorem. Statek kosmiczny przypomina nawiedzony dom. Ksenomorf to zaś jeden z najbardziej odrażająco-fascynujących kosmitów, jakich dało nam kino. Załoga statku kosmicznego Nostromo odbiera tajemniczy sygnał i ląduje na niewielkiej planetoidzie. Jeden z jej członków zostaje zaatakowany przez obcą formę życia. W obsadzie m.in. Sigourney Weaver, Ian Holm, John Hurt.

1
plakat filmu 2001: Odyseja kosmiczna

2001: Odyseja kosmiczna

2001: A Space Odyssey
7,7 135 549 ocen społeczności 51 146 chce zobaczyć
"2001: Odyseja kosmiczna" to film o iście kosmicznych ambicjach. Stanley Kubrick bierze konwencję science fiction i na podstawie prozy Arthura C. Clarke'a snuje filozoficzne rozważania o miejscu człowieka w kosmosie - nie zapomina jednak o kinowym spektaklu. Twórca zabiera nas z Ziemi na Księżyc, a potem do granic kosmosu w serii genialnych sekwencji, które słusznie zapisały się w historii kina i dostarczyły inspiracji takim twórcom, jak Ridley Scott, Christopher Nolan czy Alfonso Cuarón. Opowieść dzieli się na trzy epizody, których akcja ma miejsce w różnych okresach historycznych i zakątkach wszechświata. W obsadzie m.in. Keir Dullea, Gary Lockwood.